Czy wiesz, jakie grożą Ci konsekwencje w momencie nie dostarczenia wiadomości do adresata? Przede wszystkim możesz stracić klientów, do których wiadomości z potwierdzeniami nie zostały doręczone.
Ponadto, część z nich zdecyduje się zadzwonić do biura obsługi klienta, aby zapytać o status realizacji zamówienia. Każda taka rozmowa jest kilkukrotnie droższa niż skuteczne dostarczenie wiadomości transakcyjnej. Finalnie, problemy z liczbą dostarczonych kluczowych komunikatów skutkować będą obniżeniem zadowolenia Twoich klientów.
Lista najczęstszych problemów z e-mailami transakcyjnymi w dużym e-commerce wraz z zestawem praktycznych rozwiązań.
E-maile transakcyjne docierają z opóźnieniem
Opóźnienie w dostarczeniu e-maila transakcyjnego jest częstym powodem zaniechania przez użytkownika potwierdzenia rejestracji. Doprowadzić to może także do anulowania zamówienia. Jeżeli wiadomość nie dotrze w ciągu 5 sekund do skrzynki adresata – może zacząć się denerwować. Natomiast jeśli proces trwa dłużej niż
3 minuty – potencjalny klient może zrezygnować z podjętej czynności.
Jakie czynniki mogą spowolnić wysyłkę e-maili?
- Twój serwer może nie wysłać e-maili na czas – ta sytuacja zdarza się w przypadku współdzielenia serwera z innymi użytkownikami lub jeśli wysyłamy duże wolumeny e-maili marketingowych jednocześnie z transakcyjnymi. W takim przypadku zalecamy korzystanie z dedykowanego IP pod e-maile transakcyjne, co pozwoli rozdzielić je od wiadomości marketingowych.
- Nawet jeśli posiadasz dedykowany serwer do wysyłki wiadomości transakcyjnych możesz spotkać się z problemami w najgorętszych okresach sprzedażowych w ciągu roku. Może okazać się, że rozwiązanie nie wystarcza, a lawinowo rosnąca liczba zamówień w okresach okołoświątecznych może powodować opóźnienie wysyłek. Warto zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami, korzystając z dodatkowych zasobów infrastruktury e-mail w chmurze.
- Blokada na poziomie serwerów operatora poczty jest analogiczna do sytuacji na naszych serwerach, gdzie przepustowość wiadomości jest ograniczona. U providerów spotykamy się także z limitami – godzinnymi czy dziennymi. Zaufani i zweryfikowani przez providerów partnerzy pozwalają skutecznie unikać limitów.
Jeżeli wiadomość nie dotrze w ciągu 5 sekund do skrzynki adresata – może zacząć się denerwować. Jeśli proces trwa dłużej niż 3 minuty – klient może zrezygnować z zakupu.
E-maile trafiają do spamu lub innych zakładek
E-maile transakcyjne są podstawową formą automatyzacji rejestracji i innych procesów zakupowych w każdym e-commerce. To te, na które adresat wyczekuje, ponieważ zostały przez niego zamówione. Wiadomość, która trafi do spamu prawdopodobnie nie zostanie zauważona, a to tak samo jakby nie została wcale dostarczona.
Co może być powodem trafiania Twoich wiadomości do SPAMu?
- obecność adresu IP na czarnej liście,
- wysyłka z IP współdzielonego, przez który ktoś inny wysłał spam.
Jak nie trafiać do niechcianych folderów?
- Zweryfikuj, czy adres IP widnieje na czarnej liście. Wystarczy, że podasz adres IP, z którego wysyłasz wiadomości lub nazwę domeny na stronie anti-abuse.org/multi-rbl-check/, a narzędzie sprawdzi wszystkie najważniejsze czarne listy. Jeśli Twój adres został na niej znaleziony, należy podjąć następujące czynności: skontaktuj się z administratorem listy: zapytaj o powód dodania i poproś o usunięcie; wyeliminuj powód, przez który trafiłeś na listę; pamiętaj, że jeśli będziesz powielał swoje błędy, administrator nie usunie Cię z niej kolejny raz.
- Posiadając konto wysyłkowe na serwerze współdzielonym musisz mieć na uwadze, że nawet jeśli po Twojej stronie zostały zachowane wszystkie normy, możesz wpadać do spamu. Wystarczy, że jeden z „sąsiadów” wyśle spam, a Ty już tracisz nienaganną opi...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!