Jak sprawna logistyka wpływa na sprzedaż w e-commerce?

Niezbędnik e-commerce managera

Wzrosty obrotów sklepów internetowych sięgają wartości dwucyfrowych. To wynik nieosiągalny dla sektora handlu tradycyjnego. Wzrost obrotów to również większy nacisk na usprawnienia w obszarze logistyki e-commerce. Jedną z dróg, którą wybiera część przedstawicieli sektora handlu w internecie, jest korzystanie z pomocy operatorów logistycznych, którzy opanowali zagadnienia związane z dystrybucją towarów w sposób perfekcyjny. 

Coraz więcej przedsiębiorców wybiera drogę trudniejszą, jednak dającą perspektywę zbudowania przewagi konkurencyjnej – drogę w postaci rozwoju własnej infrastruktury logistycznej dla wsparcia sprzedaży e-commerce. Jak to zrobić?

Podstawa – informatyzacja procesów logistyki wewnętrznej

Zmagania z rosnącymi wymaganiami klientów względem logistyki warto rozpocząć od rozważań na temat sensu wdrożenia systemu klasy WMS (warehouse management system) w magazynie. W przypadku osiągnięcia stopnia rozwoju sprzedaży w sklepie internetowym, który zakłóci tradycyjny, papierowy tryb pracy w magazynie obsługującym sklep internetowy naturalne staje się zaangażowanie informatyki w celu optymalizacji procesów. Podstawą informatyzacji w obszarze magazynowania jest profesjonalny system zarządzania magazynem klasy WMS. Jest to system, który swoim działaniem obejmuje trzy podstawowe obszary funkcjonowania magazynu: obszar przyjęcia do magazynu, obszar składowania w magazynie oraz obszar wydania z magazynu do klienta. Wsparcie każdego z nich odbywa się przez zaangażowanie technologii kodów kreskowych (lub kodu dwuwymiarowego typu datamatrix), co w znaczny sposób przyspiesza identyfikację towarów, miejsc składowania, czy danych klientów. Zanim przejdziemy do wskazania konkretnych funkcjonalności systemów WMS, które bywają szczególnie ważne w obszarze e-commerce, warto zaznaczyć, że wdrożenie systemu zarządzania magazynem przynosi korzyści w postaci znacznego wzrostu efektywności pracy (nawet o 30%), redukcji błędów magazynowych (nawet o 100%), nie wspominając o aspektach typu lepsze wykorzystanie przestrzeni magazynowej czy wzrost zadowolenia klientów. 

Siła danych podstawowych – jakie znaczenie ma właściwa master data?

Podstawą wszelkich operacji na towarach w magazynie zarządzanym przez system WMS są dane podstawowe o konkretnym SKU (stock keeping unit). Wśród danych podstawowych ważne (z punktu widzenia logistycznego) są przede wszystkim informacje o wymiarach i wadze danego produktu. Na podstawie takich danych system WMS wybierze najbardziej optymalne miejsce składowania, czy dobierze najlepsze opakowanie zbiorcze podczas kompletacji towaru dla klienta. W ramach danych podstawowych możemy również operować informacjami charakterystycznymi dla danej branży, jednak ich istota jest niezależna od obszaru działania sklepu internetowego. Logistyka e-commerce wspierana jest bardzo często przez specjalistyczne urządzenia wymiarujące produkty w celu poprawy poziomu danych podstawowych. Nasza firma z powodzeniem wdraża (przez integrację z systemami WMS) urządzenia Cubiscan, które świetnie sprawdzają się w tej roli.

Siła statusów – jak komunikować postępy logistyczne z Twoim klientem?

Podstawą długofalowego sukcesu w handlu internetowym jest zadowolenie klienta. Internet to możliwość recenzowania, chwalenia i ganienia. Każdy sklep internetowy powinien dbać o to, by dotrzymywać złożonych obietnic. Jeszcze lepiej jest, jeśli będzie w stanie komunikować o tym, jak przebiega progres w spełnianiu danej obietnicy. System WMS to również dobre medium komunikacji z klientem (pośredniej oczywiście). Dzięki zastosowaniu odpowiednich statusów możliwe jest właściwe informowanie nabywcy o stanach magazynowych (ciekawą funkcjonalnością może być alokacja wstępna, która blokuje dostępność towaru pod danego klienta w sposób tymczasowy – od momentu włożenia towaru do koszyka, do ściśle określonego momentu, w którym alokacja zostanie zmieniona na trwałą lub zwolniona w przypadku opuszczenia koszyka). W komunikacji z klientem są oczywiście wykorzystywane inne statusy, które komunikują (w czasie rzeczywistym) o każdym kolejnym kroku w procesie magazynowania.

Siła ostatniej mili – jak integrować się z kurierami, aby wysyłać więcej, szybciej i taniej?

Czym byłaby sprawnie funkcjonująca logistyka wewnętrzna bez ostatniego etapu logistyki, czyli dostawy towaru do klienta? Nie jest odpowiedzialnością sklepu internetowego zapewnić samą dostawę do klienta. Pozostaje jednak w obszarze wpływu wybranie najbardziej optymalnego kuriera i sprawne zlecenie mu przeprowadzenia dostawy. W celu usprawnienia współpracy z kurierami systemy WMS są łączone bezpośrednio z oprogramowaniem kurierskim. Istnieje możliwość zaprogramowania specjalnych algorytmów, które będą wybierały najbardziej optymalnego kuriera dla danej paczki, wysyłanej do konkretnej lokalizacji (w tym przypadku bardzo ważne okazują się dane o wymiarach produktów, a co za tym idzie o wymiarach paczki). Integracja z kurierami oszczędza również czas, ze względu na automatyzację samego procesu generowania listów przewozowych i etykiet kurierskich.

HIT-Kody Kreskowe – ekspert w dziedzinie logistyki (nie tylko e-commerce)…

Działająca już od prawie 30 lat na rynku polskim oraz europejskim firma HIT-Kody Kreskowe zrealizowała setki projektów usprawniających obszar logistyki. Współpracujemy z najbardziej wiodącymi brandami z obszaru logistyki e-commerce. Grupa naszych konsultantów (a jest ich w tej chwili ponad 100) chętnie podzieli się wiedzą i doświadczeniem. 


 

Przypisy