Jaki wpływ ma blog na SEO w branży e-commerce

Marketing i PR

Jeżeli Twoim celem jest nawiązanie relacji z klientem, przedstawienie mu swojej oferty w nieszablonowy sposób czy wyróżnienie się spośród konkurencji, to istnieje na to wiele sposobów. Jednym z najlepiej działających jest blog. I choć będzie on wymagać sporo pracy i zaangażowania, to efekty Cię zadowolą. Dzięki regularnemu publikowaniu wpisów poprawisz SEO swojej witryny, będzie ona bardziej widoczna w wyszukiwarce, a użytkownicy częściej i chętniej będą na nią zaglądać.

Twoje treści mają trafić do dwóch typów odbiorców: czytelników i wyszukiwarki internetowej. Będą one nie tylko wpływały na klientów, ale również na SEO Twojej witryny. A ono przynosi efekty w postaci zwiększonego ruchu organicznego na stronie, większego zaangażowania użytkowników, a co za tym idzie – większej konwersji. 

Jakościowa treść

Zanim założysz bloga i zaczniesz pisać teksty, zastanów się, do kogo będzie on skierowany. Dokładne określenie grupy odbiorców jest podstawą sukcesu całej strategii marketingowej. Inaczej będziesz formułował komunikat skierowany do 18-latka, a inaczej do 50-letniej kobiety.

Czym jest SEO?

Jest to ogół działań na stronie i poza nią dążący do wyświetlania jej w odpowiedzi na jak najwięcej zapytań, które znajdą się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. 

Dobre treści blogowe mają znaczący wpływ na pozycjonowanie serwisu. Dzięki nim Twoja witryna będzie mogła zawalczyć o większą liczbę fraz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania oraz znacznie szersze ich spektrum. 

Wyznaczone cele osiąga się przede wszystkim za pomocą nasycenia treści słowami kluczowymi, rozbudowy struktury serwisu i zwiększania jego merytorycznej wartości. 

Efekty, jakie daje SEO, najlepiej weryfikować na podstawie zmian w ruchu organicznym, a także w widoczności strony w Google’u.

 

Następnie przyjrzyj się krytycznie treściom na swojej stronie. Zwróć uwagę, w jaki sposób opisane są Twoje produkty. Czy ten opis zachęciłby Cię do interakcji bądź kupna? Ponadto zapoznaj się ze stronami swojej bezpośredniej konkurencji. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainspirują Cię do tego, jak prowadzić własnego bloga, lub będą wskazówką, jak tego nie robić. W czasach kiedy powstaje więcej treści, niż jesteśmy w stanie przyswoić, najważniejsze jest wyróżnienie się z tłumu. Dlatego też powinieneś odnaleźć swój własny punkt widzenia i sposób jego prezentacji.

Dobre merytorycznie treści i ciekawe artykuły zwiększą zainteresowanie nie tylko Twoją stroną internetową, ale również ofertą. Zanim klienci podejmą decyzję o zakupie, często analizują dokładnie produkty. Dlatego też blog jest doskonałym miejscem wsparcia sprzedaży produktów lub usług. Prezentując je w nieszablonowy sposób, możesz zachęcić do ich kupna lub innego rodzaju interakcji. Powinieneś jednak wystrzegać się zbytniej kontrowersyjności. Istnieje wiele przykładów marek, które po wpadce musiały całkowicie zmienić strategię komunikacji, co zawsze wiąże się z dużymi kosztami i trudnościami organizacyjnymi. 

Słowa kluczowe

Jeżeli pracujesz już nad SEO, możesz ominąć ten punkt. Jeżeli nie, mamy klika dobrych rad, w jaki sposób prowadzić bloga, aby osiągnąć najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Przeglądając treści na stronie, zastanów się nad frazami kluczowymi – hasłami, w odpowiedzi na które chcesz być widoczny w wyszukiwarce. Blog wykorzystuje się przede wszystkim do pozycjonowania fraz long-tale – składających się z trzech i więcej wyrazów. Dobrze jest wybierać charakterystyczne słowa związane z Twoim biznesem. Prowadząc kwiaciarnię online, możesz mieć usługę bukiety ślubne, a równocześnie tworzyć artykuły dotyczące bukietów ślubnych z poszczególnych kwiatów. W sklepach e-commerce sprawdzają się takie frazy jak: ranking laptopów do x zł, najlepsza sukienka na lato, najciekawsze miejsca na weekendową wycieczkę czy wózek dziecięcy do x zł. 

Google preferuje treści o dużej liczbie znaków i wartości merytorycznej. Przy tekstach blogowych rekomendujemy minimum 3000–4000 znaków ze spacjami. Dla wyszukiwarki jest to sygnał, że temat został wyczerpany i jest realną odpowiedzią na potrzeby czytelnika. Należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki są w stanie analizować tekst. W związku z tym wszelkiego rodzaju plagiaty są karane, a chcąc odpowiednio wysycić tekst daną frazą kluczową, powinieneś jej użyć od dwóch do trzech razy na 1000 znaków. 

Warto też sprawdzać co jakiś czas, np. raz na kwartał, na jakie słowa kluczowe blog często się wyświetla, ale generuje to bardzo mało przejść z wyszukiwarki na bloga. Dzieje się tak m.in. dlatego, że blog pojawia się na badane frazy daleko na pozycjach i są to słowa, które są często szukane w wyszukiwarce. Warto w tym momencie wykonać recykling treści, drobne korekty i reedycję lub ewentualnie dopisać akapit, optymalizując go pod nowe słowa kluczowe. Tę czynność należy powtarzać przynajmniej raz na kwartał.

Google preferuje treści o dużej liczbie znaków i wartości merytorycznej. Przy tekstach blogowych rekomendujemy minimum 3000–4000 znaków ze spacjami. Dla wyszukiwarki jest to sygnał, że temat został wyczerpany i jest realną odpowiedzią na potrzeby czytelnika. Należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki są w stanie analizować tekst. W związku z tym wszelkiego rodzaju plagiaty są karane.

Typy postów

Chociaż sposób prezentacji treści powinien być czymś indywidualnym dla każdej firmy, istnieje kilka uniwersalnych praktyk, które ułatwią Ci rozpoczęcie działań. Przede wszystkim powinieneś tworzyć oryginalne treści. Ma to wpływ i na wyszukiwarkę, i na czytelnika. Użytkownicy spędzają wiele czasu na poszukiwaniu idealnego produktu. Jeżeli przyciągniesz ich uwagę ciekawymi pomysłami, utkwisz w ich pamięci i zwiększysz prawdopodobieństwo wyboru Twojej marki. Dlatego nigdy nie kopiuj treści. 

Oto 5 typów postów, które przekładają się na zwiększenie sprzedaży i popularności marki. Czytelnicy najchętniej po nie sięgają i dzielą się nimi.

  1. Rankingi, wyliczenia – tworząc artykuł, np. pod tytułem „13 ciuchów, które powinien mieć każdy”, umożliwiasz prezentację aż 13 swoich produktów.
  2. Q&A, FAQ – są to wpisy na zasadzie pytań i odpowiedzi. Jeżeli zdarza Ci się, że często dostajesz zapytanie o konkretną rzecz, możesz o tym napisać artykuł. Dzięki temu, że opiszesz dane zagadnienie na stronie, nie będziesz musiał robić tego osobiście. 
  3. User generated content – zachęć swoich klientów do przesyłania Ci zdjęć, na których widoczny jest Twój produkt. Dzięki temu wzrośnie zaangażowanie w markę. 
  4. Infografiki – dużo łatwiej przyjmujemy informacje podane nam w formie graficznej. Mając tę wiedzę, postaraj się ją wykorzystać. Urozmaicaj treści publikowane na swojej stronie o ilustrujące je grafiki. Mogą to być zdjęcia, schematy czy chociażby wypunktowane najważniejsze informacje z artykułu.
  5. Zastosowanie w praktyce, inspiracje – niezależnie od tego, co sprzedajesz, pokaż, w jaki ciekawy sposób można wykorzystywać Twój produkt. Być może staniesz się natchnieniem dla swoich klientów?

 

Twoje treści powinny być zawsze aktualne. Jednak jedną z ważniejszych kwestii jest regularne publikowanie. Przygotuj sobie kilka tekstów na zapas. Systematyczne publikowanie wpisów blogowych jest sygnałem dla wyszukiwarki, że serwis się nieustannie rozwija. Dodatkowo przyzwyczaisz użytkownika do świeżych i wartościowych treści na stronie, więc chętniej będzie na nią wracał. 

Warto tworzyć posty trzymające się jednego zakresu tematycznego. Robiąc takie posty jak laptopy do gier do 2000 zł, 3000 zł czy 5000 zł, z jednej strony zawężasz grupę odbiorców, a z drugiej – bardzo jasno ją określisz, więc łatwiej będzie do niej dotrzeć. Osoby chcące dokonać zakupu i mające określony budżet będą lepiej konwertowały niż te, które po prostu szukają informacji, czym jest laptop. 

Im więcej wartościowej treści zawiera Twój blog, tym dłużej użytkownik pozostanie na stronie. Pracując nad tekstami, powinieneś łączyć je w grupy tematyczne. Ułatwi Ci to pisanie. Ponadto jeżeli zgrupujesz artykuły w silosy tematyczne, które zainteresują czytelnika, i połączysz je ze sobą linkami wewnętrznymi, zwiększysz długość przebywania użytkownika na stronie. Dobrą praktyką jest umieszczanie pod wpisem blogowym hiperłączy w postaci kafelków czy listy powiązanych postów. Ma to wpływ również na roboty Google’a, które będą poruszały się po Twoim serwisie z większą swobodą. 

Linkowanie wewnętrzne

Takie posty jak rankingi czy zestawienia pozwalają na linkowanie wewnętrzne prowadzące użytkowników, a także roboty wyszukiwarki, z bloga do strony właściwego produktu. Na niej mogą dokonać konwersji.

Linkowanie wewnętrzne wzmacnia serwis, a także poszczególne podstrony. Im więcej linków prowadzących do zakładki (osadzonych w odpowiednim słowie kluczowym), tym lepiej. Jest to informacja dla wyszukiwarki, że dana strona jest ważna. 

Dobrą praktyką pod kątem SEO i wykorzystania w nim bloga jest linkowanie tematyczne i tworzenie tzw. silosów. W praktyce wygląda to tak, że prowadząc bloga dla sklepu ze sprzętem elektronicznym, warto stworzyć katalogi tematyczne grupujące artykuły osobno na te, które traktują o laptopach, o myszkach, o monitorach itd. Następnie linkujemy z nich jedynie do produktów powiązanych z wymienionymi w artykule, nie dodając w rankingu myszek zdania „jednak myszka bez monitora do nicz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy