Logistyka a paragony. Jak ułatwić sobie życie w e-commerce?

Aktualności ze świata e-commerce

Jednym z problematycznych obszarów w logistyce e-commerce są formalności związane z wydawaniem klientowi dokumentów sprzedaży. Dla czasochłonnego i kosztownego drukowania paragonów pojawiła się jednak alternatywa w postaci paragonów elektronicznych. Sprawdzamy więc, czy i jak wystawianie e-paragonów wpływa na pracę magazynu w e-commerce.

Choć brzmi to prosto, pozbycie się papierowych paragonów w obsłudze transakcji e-commerce ma zaskakujący wpływ na wydajność pracy magazynu. Potwierdzają to doświadczenia klientów HUBu eparagony.pl – w artykule streścimy ich najważniejsze wnioski.

MNIEJSZE OPÓŹNIENIA WYSYŁEK

Częstym problemem w e-commerce są opóźnienia wysyłek, zwłaszcza w okresie szczytów sprzedaży. Jest to tym istotniejsze, że czas wysyłki jako wskaźnik biznesowy stale przybiera na znaczeniu i jest ściśle monitorowany przez konsumentów. Opóźnienia bywają nawet „karane” przez największe platformy sprzedażowe.

Do opóźnień niewątpliwie przyczyniają się obowiązki sprzedawcy związane z wydawaniem dowodów sprzedaży. W końcu w klasycznym modelu do każdej transakcji trzeba wydrukować paragon, a następnie włożyć go do odpowiedniej paczki zanim ta zostanie odebrana przez kuriera. Proces jest czasochłonny i kosztowny – zdarza się, że w firmach wyłącznie do tego zadania oddelegowana jest jedna pełnoetatowa osoba, a na okres szczytów trzeba jeszcze dotrudnić pracowników. Formą obejścia tego obowiązku są faktury imienne – to jednak nie zwalnia sprzedawców z drukowania paragonów i generuje dodatkowy koszt (pracy, archiwizacji, księgowości).

Okazuje się, że te procesy można zautomatyzować właśnie dzięki e-paragonom. Wystawienie i następnie wydanie kupującemu paragonu elektronicznego dzieje się automatycznie i bez ingerencji pracownika. Co więcej, taki system e-paragonowy (jak eparagony.pl) działa niezależnie od magazynu i w trybie ciągłym (24/7), więc nie ma obaw o przestoje w fiskalizowaniu transakcji. Dzięki elastyczności systemu wolumen sprzedaży nie ma wpływu na efektywność jego działania. To wszystko pozwala na znaczące przyspieszenie wysyłek (nawet o kilka godzin dziennie!) i uwolnienie zasobów, także w szczytach sprzedaży.

LEPSZE (I TAŃSZE) ZARZĄDZANIE MAGAZYNEM

Zarządzanie dokumentami wysyłkowymi, w tym paragonami, jest kosztownym elementem dostawy. Proces jest najczęściej obsługiwany manualnie i to właśnie na tym etapie często pojawiają się błędy (np. brak paragonu w paczce). W dodatku taka ręczna fiskalizacja sprawia, że przy niektórych rozwiązaniach informatycznych aktualizacja stanów magazynowych może pojawiać się z opóźnieniem. Utrudnia to bieżący monitoring sprzedaży i zapasów.

Dzięki e-paragonom informacje o opłaconych i zafiskalizowanych zamówieniach może być dostępna natychmiast, niezależnie od pory dnia, czasu pracy magazynu czy okresu sprzedaży. Proces fiskalizacji nie musi już blokować (lub być blokowanym) przez inne zdarzenia i może być zainicjowany w każdym momencie, przez dowolny, zintegrowany system (ERP, WMS, system sprzedażowy itd.).

Brak konieczności drukowania paragonów znacząco obniża też koszty fiskalizacji – według szacunków eparagony.pl redukcja może dojść nawet do 80-90%. Wynika to z oszczędności kosztów pracy, papieru (rolek), energii i innych kosztów utrzymania sprzętu (np. serwis, amortyzacja), a także księgowości i administracji. Co więcej, dzięki e-paragonom upraszcza się też księgowanie zwrotu towaru: w ewidencji wystarczy podać tylko numer paragonu i numer unikatowy kasy rejestrującej.

FULFILLMENT I DROPSHIPPING: E-PARAGON TO KONIECZNOŚĆ

W nowoczesnych modelach biznesowych opartych o fulfillment czy dropshipping, mimo że magazyn zajmuje się skompletowaniem i wysyłką zamówienia, to sprzedawca jest odpowiedzialny za poprawne wystawienie dokumentów sprzedażowych. I tu znów pojawia się dylemat: można drukować paragony i wysyłać je do klientów fizycznie pocztą lub też je archiwizować i wystawiać do nich faktury imienne. Obie opcje zabierają sporo czasu i pieniędzy, czyli charakteryzują się tym, co fulfillment czy dropshipping mają minimalizować.

E-paragon w modelach fulfillmentu i dropshippingu jest więc rozwiązaniem idealnym, bo zwalnia sprzedawcę z tych manualnych obowiązków. E-paragon wystawi się automatycznie na urządzeniu fiskalnym na podstawie danych z systemu sprzedaży, a następnie trafi do kupującego. Uwolniony czas można wówczas poświęcić na dopracowywanie oferty lub obsługę klienta.

Na koniec dodajmy, że HUB eparagony.pl to rozwiązanie, z którego korzysta cały przekrój rynku: od znanych marek jak MODIVO, Martes Sport czy biżuteria YES, po drobnych lub początkujących przedsiębiorców sprzedających swoje produkty w kanale internetowym.

Więcej informacji na www.eparagony.pl 

Przypisy