Marki stawiają na sprzedaż prosto do klienta. Jakie możliwości stwarza boom na DTC?

Aktualności ze świata e-commerce

Rynek sprzedaży bezpośredniej do konsumenta (DTC) rośnie jak na drożdżach – jego prognozowana wartość w USA wyniosła 213 mld dol. w 2024 r, a w Wielkiej Brytanii 120 mld funtów w 2023 r., gdzie już teraz zapewnia ponad pół miliona miejsc pracy. Jeden z najszybszych wskaźników rozwoju odnotowuje też Polska. Już w 2021 r. wartość sprzedaży w naszym kraju osiągnęła 10,4-procentowy roczny wzrost, a DTC stanowi jeden z najgorętszych trendów w e-commerce. Popularność napędzają rosnąca popularnością zakupów online i coraz większe przekonanie do kupowania produktów bezpośrednio od producentów. Jak producenci mogą wykorzystać tę szansę?

Coraz więcej producentów pomija etap pośredników w e-handlu i bierze na barki obsługę klienta od przygotowania towaru po wysyłkę. Klienci także coraz chętniej wyciągają dłoń bezpośrednio do marek – nie bez powodu, bo ten model handlu zapewnia im wiele benefitów. Przyjrzała się temu firma analityczna Statista w ankiecie przeprowadzonej wśród e-sklepów. Wynik? Czynnikiem, który najbardziej motywuje globalnych konsumentów do kupowania online bezpośrednio o producentów, jest lepsza cena – wskazuje na to prawie połowa (49 proc.) respondentów. Drugie miejsce zajmuje bezpłatna dostawa (47 proc.), a ponad jedna trzecia ankietowanych e-sklepów (35 procent) docenia bezpłatne zwroty. Także polscy konsumenci są coraz bardziej zainteresowani kupowaniem produktów bezpośrednio od producentów, gdyż dostrzegają w tym szanse na uzyskanie lepszej jakości produktów po niższych cenach. Zjawisko jest szczególnie widoczne w sektorze żywności i napojów, ale i pozostałe branże przeżywają rozkwit. Co jeszcze sprawia, że handel elektroniczny DTC staje się asem w rękawie e-commerce?

Kontrola nad doświadczeniem klienta

Bez wątpienia jedną z głównych zalet handlu elektronicznego DTC jest możliwość tworzenia bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych dla klientów. Nie od dziś wiadomo, że lojalny klient to klient zadowolony. Marki, sprzedając bezpośrednio konsumentom za pośrednictwem platform e-commerce, mogą tworzyć bardziej spersonalizowane i angażujące doświadczenia zakupowe, czego nie zapewni im korzystanie z usług pośredników, takich jak hurtownie. Handel elektroniczny DTC umożliwia bezpośrednią komunikację z klientami. Wysyłając spersonalizowane wiadomości e-mail, oferując wsparcie na czacie na żywo i odpowiadając na opinie klientów, firmy mają okazję pokazać swoje zaangażowanie w zaspokajanie ich potrzeb i stworzyć bardziej osobiste i autentyczne połączenie z odbiorcami. Jest to ważne, ponieważ motywuje do ponownych zakupów i pozytywnych poleceń. Warto pamiętać, że klienci są bardziej skłonni polecać markę, z którą czują osobistą więź.

Dodatkowo handel DTC zapewnia firmom cenny wgląd w dane, które pomagają im lepiej zrozumieć  klientów. Analizując pozyskane informacje, marki identyfikują trendy i wzorce, które wpływają na rozwój ich produktów i tworzenie bardziej ukierunkowanych i skutecznych kampanii marketingowych zwiększających zainteresowanie klientów.

Sprzedaż bezpośrednia to także większa kontrola nad własną marką. Mając pieczę nad całym procesem sprzedaży, firmy zapewniają, że ich produkty są prezentowane w jak najlepszym świetle. To nie tylko oznacza budowanie lojalności wobec marki i większą retencję klientów, lecz także znacząco wpływa na długoterminowy rynkowy sukces.
 


Niskie koszty, większy zysk? Z DTC to proste

Według raportu McKinsey handel elektroniczny DTC może obniżyć koszty nawet o 40 proc. w porównaniu z tradycyjnymi kanałami sprzedaży. Wynika to z faktu, że pośrednicy – hurtownicy i dystrybutorzy – mogą dodawać znaczne koszty do łańcucha dostaw. Marki DTC trzymają też większą kontrolę nad cenami i dystrybucją, co pozwala im uzyskać większą wartość z każdej sprzedaży. Według raportu Digital Commerce 360 takie przedsiębiorstwa zyskują średnią marżę brutto w wysokości 64 proc. w porównaniu do 50 proc. w przypadku tradycyjnych marek.

Model biznesowy DTC pomaga również firmom zachować konkurencyjność, lepiej dostosowując się do trendów rynkowych. Sprzedając bezpośrednio konsumentom za pośrednictwem platform e-commerce, firmy mogą szybko reagować na zmiany preferencji konsumentów i sprostać ich zmieniającym się wymaganiom. Dlaczego? Dzięki temu, że handel elektroniczny DTC pozwala firmom gromadzić i analizować informacje o klientach w czasie rzeczywistym. Wiedząc, czego klient dokładnie chce, marki mogą modyfikować strategie oraz ofertę produktową. Potwierdza to raport Shopify, według którego marki DTC są prawie dwukrotnie bardziej skłonne do wprowadzania nowych produktów niż marki oparte na tradycyjnych modelach sprzedaży.

Istnieje wiele praktycznych przykładów firm, które z powodzeniem wykorzystały e-commerce DTC do obniżenia kosztów, zwiększenia zysków i utrzymania konkurencyjności. Za przykład służyć może przykład Dollar Shave Club, firma DTC produkująca maszynki do golenia, która została przejęta przez Unilever za miliard dolarów w 2016 r. Dollar Shave Club wywołał zamieszanie na rynku tradycyjnym, sprzedając akcesoria bezpośrednio konsumentom za pośrednictwem własnej platformy e-commerce, co pozwoliło im oferować niższe ceny i bardziej spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Innym przykładem jest Warby Parker, marka okularów DTC, która dzięki sprzedaży bezpośredniej stała się firmą wartą miliardy dolarów.

Nowe rynki – nowe możliwości

Sprzedaż bezpośrednia do konsumentów (DTC) za pośrednictwem platform e-commerce to również coraz bardziej popularny sposób na dotarcie do nowych rynków. Tradycyjne kanały często wymagają znacznych inwestycji początkowych w zapasy, marketing i dystrybucję. Natomiast sprzedaż za pośrednictwem platform internetowych wymaga minimalnych inwestycji początkowych, co ułatwia firmom testowanie nowych rynków i poszerzanie bazy klientów.
 


Jak rozwinąć biznes producenta DTC?

Sprzedaż bezpośrednia do konsumenta (DTC) rośnie w ostatnich latach nie bez powodu. Wraz z rozwojem handlu elektronicznego i dostępem do nowych technologii producenci zyskują coraz więcej możliwości  bezpośredniego dotarcia do mas klientów i budowania swojej marki. Platformy handlu elektronicznego, takie jak Shopify, Allegro czy WooCommerce, są świetnym i sprawdzonym miejscem do sprzedaży DTC. Na uwagę zasługują także platformy B2B, które integrują producentów ze sklepami i platformami sprzedażowymi B2C. Tu na pierwszy plan wysuwa się polska firma Droplo. Co ją wyróżnia?

Jedną z największych zalet platformy Droplo jest to, że dostęp do niej jest bezpłatny. Oznacza to, że producenci mogą łatwo się na niej zarejestrować i zacząć z niej korzystać bez żadnych kosztów początkowych. A gdy już znajdą się na platformie, mają dostęp do ponad 20 tys. sprzedawców detalicznych na całym świecie, co ułatwia rozszerzenie zasięgu i rozwój działalności.

Kolejną zaletą platformy Droplo jest to, że wszystkie integracje z platformami e-commerce, takimi jak Shoper, RedCart, Idosell itd., znajdują się w jednym miejscu. Producenci nie muszą się zatem martwić ani o koszty związane z przygotowaniem integracji z różnymi platformami ani o techniczną obsługę tych integracji. Wszystkim zajmuje się platforma Droplo, ułatwiając producentom zarządzanie sprzedażą na różnych platformach e-commerce. Dodatkowo brak kosztów związanych z utrzymaniem technicznym integracji z platformami to ogromna wygoda dla klientów prowadzących e-sklepy na różnych platformach e-commerce. Polska platforma oferuje producentom nową, bogatą sieć sprzedaży i bazę sprzedawców bez potrzeby wsparcia technicznego i wdrażania sprzedawców. Producenci mogą promować i zwiększać widoczność swoich produktów i marek, a także mieć swobodę wyboru dostawców.

Także dla producentów, którzy chcą rozpocząć sprzedaż zagraniczną, platforma Droplo oferuje szybkie i łatwe rozwiązanie. Dzięki niej rozpoczęcie sprzedaży poza rynkiem lokalnym nie wiąże się z żadnymi kosztami, takimi jak reklama, magazynowanie czy zatrudnienie. A dzięki możliwości przyjmowania płatności od kontrahentów w lokalnej walucie (eWallet) – bez prowizji – producenci mogą z łatwością sprzedawać swoje produkty klientom na całym świecie.
 


Polski lider oferuje również szereg innych korzyści dla producentów, w tym synchronizację ofert na żywo (udostępniając zawsze aktualne ceny i stany magazynowe), możliwość zawierania umów online z kontrahentami oraz panel do zarządzania. Producenci  mają więc pełną kontrolę nad dostępem do swojej oferty i mogą określać indywidualne warunki współpracy z kontrahentami, w tym rabaty.

Oprócz tych korzyści platforma Droplo to także wsparcie dla sprzedaży D2C, w modelu dropshippingu, a także na Alibaba.com. Producenci zyskują również opiekę prawną z zakresu sprzedaży w UE oraz opcję korzystania z magazynów Droplo w celu realizacji zamówień.

Podsumowując, sprzedaż bezpośrednia do konsumenta (DTC) stała się kluczowym kanałem w handlu elektronicznym, oferując producentom wyjątkową okazję do nawiązania kontaktu z klientami i zwiększenia zysków. Sprzedając bezpośrednio konsumentom, producenci mogą wyeliminować pośredników, obniżyć koszty i uzyskać cenny wgląd w zachowania konsumentów. Jednak utworzenie kanału DTC może być wyzwaniem, dlatego z pomocą przychodzą markom platformy B2B. Platformy te zapewniają producentom narzędzia i zasoby potrzebne do tworzenia witryn e-commerce i sprzedaży bezpośrednio konsumentom. Z ich pomocą producenci mogą czerpać korzyści z handlu elektronicznego DTC bez konieczności inwestowania we własną infrastrukturę, co może być kosztowne i czasochłonne.

Jesteś producentem? Chcesz wiedzieć, jak sprzedawać za darmo w całej Europie, wykorzystując sieć ponad 20 tys. sprzedawców detaliczych? Zapraszamy na webinar ze specjalistami z firmy Droplo w środę, 24.05, o godz. 11.

Link: Jak bezkosztowo zwiększyć sprzedaż? (clickmeeting.com). Liczba miejsc ograniczona.

Przypisy