Coraz większa liczba polskich przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie ekspansji zagranicznej i sprzedaż swoich produktów nie tylko w obrębie rynku, który dobrze znają i w którym z powodzeniem się poruszają. Wynika to z wielu czynników, ale przede wszystkim z konkurencyjności produktów, świadomości zakupowej zagranicznych konsumentów i znacznie rosnącej popularności polskich towarów na arenie międzynarodowej. Załóżmy więc, że jesteś jednym z tych właścicieli sklepów online, którzy decydują się na uruchomienie sprzedaży swoich produktów poza rodzimym rynkiem.
Na jakie pytania musisz sobie odpowiedzieć przed ekspansją?
- Czy znasz rynki, na które chcesz skierować swoje produkty, w tym swoją potencjalną konkurencję?
- Czy jesteś w stanie określić potencjał sprzedażowy oferowanych przez siebie towarów na podstawie analizy zainteresowania konsumentów?
- Czy masz zasoby (w tym finansowe), by dopasować swój biznes online do szeregu wymogów pobocznych?
Z pozoru pytania te nie powinny stanowić trudności komuś, kto poważnie rozważa rozwijanie własnego internetowego sklepu poza granicami swojego kraju. Okazuje się jednak, że nie zawsze proces ekspansji idzie w parze z opracowaniem i przestrzeganiem strategii. Dlaczego cały ten proces powinien zacząć się właśnie od niej? Ponieważ jeszcze przed rozpoczęciem pierwszych działań (z punktu widzenia biznesu online są one kluczowe) będziesz miał świadomość, w jakich realiach przyjdzie Ci prowadzić sprzedaż, czy Twój produkt jest konkurencyjny oraz jakie kanały sprzedaży będą najlepsze i potencjalnie najszybciej przyczynią się uruchomienia sprzedaży, a w przyszłości pozwolą Ci na zwiększenie konwersji.
Strategia okazuje się kluczowa, ponieważ daje możliwość zapanowania nad chaosem. Przygotowana w odpowiedni sposób owocuje wyeliminowaniem podstawowego błędu: nieprzemyślanej lub za szybko przeprowadzonej ekspansji na rynki zagraniczne.
Posiadając kilka/kilkanaście sklepów, w których sprzedaż nastawiona jest na różne grupy odbiorców, wyznaczenie świadomej ścieżki komunikacji z nimi na stronie Twojego sklepu oparte na założeniu strategicznym jest kwestią niezwykle istotną. Całość sprowadza się również do tego, by poznać swojego nowego, potencjalnego nabywcę produktu. W tym celu warto stworzyć jego personę, która stanowić będzie wzorzec „klienta idealnego”.
Cechy fizyczne |
|
Cechy niefizyczne |
|
Stworzenie takiej persony pomoże Ci wyobrazić sobie, jak może wyglądać Twój klient. Dzięki temu nieco łatwiej będzie dotrzeć do potencjalnej grupy osób zainteresowanych zakupem, chociażby przez odpowiednie targetowanie reklam w obrębie działań PPC (Pay Per Click, czyli kreowanie płatnych kampanii z banerami lub linkami), czy naszkicowanie modelu komunikacji.
Gdy masz już opracowaną strategię, wiesz, czego możesz spodziewać się po wybranych rynkach, co wyróżnia Ciebie i Twój produkt oraz masz świadomość, kto jest Twoim docelowym klientem, należy pamiętać o trzech kluczowych kwestiach.
Przede wszystkim zadbaj o regulacje prawne i formalne – upewnij się, że Twój e-biznes spełnia normy obowiązujące w danym kraju (jak chociażby checkboxy ze zgodami, dopasowanie regulaminu, polityki prywatności czy tej związanej ściśle z przetwarzaniem danych i polityką cookies).
Po drugie, poświęć szczególną uwagę tłumaczeniom – warto pamiętać nie tylko o unikatowych opisach w określonym języku, czy o zmodyfikowaniu procesu zakupowego i automatycznych powiadomień do kupującego, ale również o często pomijanych w procesie tłumaczenia komunikatach błędach, które mogą się pojawić podczas dokonywania transakcji na linii klient–sprzedawca, zbyt długiego czasu ładowania strony czy błędnie wypełnionego pola w formularzu.
Po trzecie, nie zapomnij o dopasowaniu metod płatności i form dostawy – kluczowa z punktu widzenia zagranicznego konsumenta będzie możliwość wybrania najczęściej wykorzystywanych na jego rynku form płatności (jak chociażby PayPal w Niemczech, RBK Money w Rosji, czy płatności kartami kredytow...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!