Multistore w różnych wersjach językowych. Jak się przygotować i zapanować nad wieloma sklepami internetowymi?

Strategia

Jeśli myślisz o sprzedaży globalnej, a Twoim celem jest stworzenie sklepu bazowego, który dopasujesz następnie do realiów rynków zagranicznych, to musisz pamiętać o wielu kwestiach pobocznych. Czy to oznacza, że stworzenie multistore to długi i czasochłonny proces? Przekonaj się, jak mądrze zarządzać takim sklepem i jak przygotować się do jego uruchomienia.

Coraz większa liczba polskich przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie ekspansji zagranicznej i sprzedaż swoich produktów nie tylko w obrębie rynku, który dobrze znają i w którym z powodzeniem się poruszają. Wynika to z wielu czynników, ale przede wszystkim z konkurencyjności produktów, świadomości zakupowej zagranicznych konsumentów i znacznie rosnącej popularności polskich towarów na arenie międzynarodowej. Załóżmy więc, że jesteś jednym z tych właścicieli sklepów online, którzy decydują się na uruchomienie sprzedaży swoich produktów poza rodzimym rynkiem.
 

Na jakie pytania musisz sobie odpowiedzieć przed ekspansją?

  1. Czy znasz rynki, na które chcesz skierować swoje produkty, w tym swoją potencjalną konkurencję?
  2. Czy jesteś w stanie określić potencjał sprzedażowy oferowanych przez siebie towarów na podstawie analizy zainteresowania konsumentów?
  3. Czy masz zasoby (w tym finansowe), by dopasować swój biznes online do szeregu wymogów pobocznych?


Z pozoru pytania te nie powinny stanowić trudności komuś, kto poważnie rozważa rozwijanie własnego internetowego sklepu poza granicami swojego kraju. Okazuje się jednak, że nie zawsze proces ekspansji idzie w parze z opracowaniem i przestrzeganiem strategii. Dlaczego cały ten proces powinien zacząć się właśnie od niej? Ponieważ jeszcze przed rozpoczęciem pierwszych działań (z punktu widzenia biznesu online są one kluczowe) będziesz miał świadomość, w jakich realiach przyjdzie Ci prowadzić sprzedaż, czy Twój produkt jest konkurencyjny oraz jakie kanały sprzedaży będą najlepsze i potencjalnie najszybciej przyczynią się uruchomienia sprzedaży, a w przyszłości pozwolą Ci na zwiększenie konwersji.
Strategia okazuje się kluczowa, ponieważ daje możliwość zapanowania nad chaosem. Przygotowana w odpowiedni sposób owocuje wyeliminowaniem podstawowego błędu: nieprzemyślanej lub za szybko przeprowadzonej ekspansji na rynki zagraniczne. 
Posiadając kilka/kilkanaście sklepów, w których sprzedaż nastawiona jest na różne grupy odbiorców, wyznaczenie świadomej ścieżki komunikacji z nimi na stronie Twojego sklepu oparte na założeniu strategicznym jest kwestią niezwykle istotną. Całość sprowadza się również do tego, by poznać swojego nowego, potencjalnego nabywcę produktu. W tym celu warto stworzyć jego personę, która stanowić będzie wzorzec „klienta idealnego”.

 

TABELA 1. – Persona zagranicznego klienta – przykładowe pytania
Cechy fizyczne
  • Jak wygląda (wzrost, fi gura, postura, kolor włosów i oczu)?
  • Jakie posiada wizualne cechy charakterystyczne?
  • Co ją/jego wyróżnia na tle innych osób?
Cechy niefizyczne
  • Jaki ma charakter?
  • Na co zwraca uwagę podczas zakupów?
  • Jaki model życia prowadzi?
  • Jaki ma status materialny?
  • Jakie ma relacje z rodziną i otoczeniem?


Stworzenie takiej persony pomoże Ci wyobrazić sobie, jak może wyglądać Twój klient. Dzięki temu nieco łatwiej będzie dotrzeć do potencjalnej grupy osób zainteresowanych zakupem, chociażby przez odpowiednie targetowanie reklam w obrębie działań PPC (Pay Per Click, czyli kreowanie płatnych kampanii z banerami lub linkami), czy naszkicowanie modelu komunikacji.
Gdy masz już opracowaną strategię, wiesz, czego możesz spodziewać się po wybranych rynkach, co wyróżnia Ciebie i Twój produkt oraz masz świadomość, kto jest Twoim docelowym klientem, należy pamiętać o trzech kluczowych kwestiach.
Przede wszystkim zadbaj o regulacje prawne i formalne – upewnij się, że Twój e-biznes spełnia normy obowiązujące w danym kraju (jak chociażby checkboxy ze zgodami, dopasowanie regulaminu, polityki prywatności czy tej związanej ściśle z przetwarzaniem danych i polityką cookies). 
Po drugie, poświęć szczególną uwagę tłumaczeniom – warto pamiętać nie tylko o unikatowych opisach w określonym języku, czy o zmodyfikowaniu procesu zakupowego i automatycznych powiadomień do kupującego, ale również o często pomijanych w procesie tłumaczenia komunikatach błędach, które mogą się pojawić podczas dokonywania transakcji na linii klient–sprzedawca, zbyt długiego czasu ładowania strony czy błędnie wypełnionego pola w formularzu. 
Po trzecie, nie zapomnij o dopasowaniu metod płatności i form dostawy – kluczowa z punktu widzenia zagranicznego konsumenta będzie możliwość wybrania najczęściej wykorzystywanych na jego rynku form płatności (jak chociażby PayPal w Niemczech, RBK Money w Rosji, czy płatności kartami kredytow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy