Rola opakowań w sklepach internetowych
Budując biznes e-commerce, każdy dba o wygląd strony, dostępność i różnorodność produktów. Ważne są również ich opisy, zgodne z zasadami SEO, a jednocześnie przyjazne czytelnikowi. O wiele więcej osób zapomina o roli, jaką pełnią opakowania w branży sklepów internetowych. Niemal wszystkie towary wysyłane są poprzez kurierów, pocztę czy paczkomaty. Dlaczego nie można zapominać o kartonach wysyłkowych w swojej firmie?
- Opakowania stanowią istotny koszt przedsiębiorstwa. I to szczególnie w przypadku sklepów zaczynających swoją działalność. Aby szybko i sprawnie przygotować zamówione produkty do wysyłki, konieczny jest zakup kilku podstawowych wymiarów i typów kartonów wraz z akcesoriami do pakowania (np. wypełniaczy czy taśmy do oklejania).
- W e-commerce zabezpieczenie towarów w czasie wysyłki jest kluczowe. Jeśli towar dotrze do klienta uszkodzony, właściciel sklepu ponosi nie tylko koszt wymiany, ale przede wszystkim musi mierzyć się z negatywnymi opiniami, które szybko zniechęcą kolejnych potencjalnych klientów.
- Wygląd paczki odpowiada również za ocenę i rozpoznawalność sklepu. Warto zadbać, by wytrzymały, estetyczny karton stał się dobrą wizytówką danej marki – dzięki temu klienci będą pewni, że każde kolejne zamówienie dotrze do nich w doskonałym stanie.
- Obsługa kartonów nie zawsze jest taka prosta. W przypadku standardowych opakowań ich rozłożenie może zająć sporo czasu, a każda sekunda w branży e-commerce ma kolosalne znaczenie, zwłaszcza wobec drastycznego wzrostu kosztu pracy. Dlatego warto od razu postawić na rozwiązania dla sklepów internetowych, które łatwo się rozkładają i umożliwiają błyskawiczne zapakowanie całego towaru.
Pomijanie tematu opakowań jest częstym błędem początkujących przedsiębiorców w e-commerce. Dlatego też wybierz świadomie najlepsze kartony do pakowania, aby zyskać nad nimi przewagę już na samym starcie.
O czym należy pamiętać przy wyborze odpowiednich kartonów dla sklepu internetowego?
Początkujący przedsiębiorcy szukają często ciekawych rozwiązań, które mają wyróżnić ich nowo powstały sklep na tle innych. Choć wiele pomysłów może wydawać się bardzo obiecujących, w praktyce nie zawsze warto na nie stawiać.
Wykorzystywanie kartonów z innych przesyłek
Powtórne wykorzystanie kartonów może wydawać się kuszące. Jest to duża oszczędność na zakupie nowych opakowań, a dodatkowo można się reklamować jako firma przyjazna środowisku, dająca drugie życie raz użytym kartonom.
Jednak o wiele istotniejsze jest doświadczenie klientów. Jak mogą się oni czuć, gdy ich nowo zakupiony nabytek zapakowany jest w stary, często zniszczony i uszkodzony karton? Estetyka przesyłki ma kluczowe znaczenie dla odbioru sklepu, podobnie jak główne danie w drogiej restauracji zawsze podawane jest w starannie przygotowanej, zadbanej formie. Dlatego też wysyłane produkty zawsze powinny być ładnie zapakowane w dopasowane, czyste i wytrzymałe opakowania.
Rozpoznawalność marki
Zamówienie opakowań z nadrukiem nazwy e-sklepu oraz jego logiem wydaje się marketingowym strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu marka szybko zyska na rozpoznawalności, a starzy klienci będą wracać, by ponownie zrobić zakupy na tej samej stronie internetowej, podanej w estetyczny sposób na opakowaniu.
W takim przypadku szczególną uwagę należy zwrócić na koszty. Typowy sklep internetowy potrzebuje kilku, a często nawet kilkunastu typów i rozmiarów opakowań kartonowych, aby dopasować je wielkością do każdego zamówienia. Zapewnienie sobie takich zapasów to niemały koszt, natomiast karton z nadrukiem bywa nawet kilkukrotnie droższy od opakowania dla e-commerce z hurtowni.
Należy jednocześnie przyznać, że wyróżnik sklepu na kartonie to doskonały sposób na budowanie więzi z klientem. Jednak, szczególnie w początkowym etapie rozwoju, znacznie lepszą opcją jest zamówienie naklejek, stempli lub pieczątek, które mogą być stosowane na każdy format opakowania, w związku z czym ich koszt początkowy będzie znacznie mniejszy.
Doświadczenie w pakowaniu
W końcu wielu początkujących właścicieli sklepów przecenia swoje umiejętności pakowania produktów. Szybkie i sprawne przygotowywanie towarów do wysyłki wymaga ogromnego doświadczenia, ale również dobrze przygotowanych do tego kartonów. Jak spakować zamówienie szybko ale i bezpiecznie i rozsądnie kosztowo? Przykładem może być opakowanie z automatycznym dnem, które nie tylko łatwo się rozkłada, ale również od razu jest gotowe do pakowania i zamyka się je jednym ruchem ręki. Podobnie karton na książki z paskiem klejowym. Takie opakowania nawet kilkukrotnie zwiększają produktywność obsługi zamówień podnosząc rentowność biznesu wysyłkowego.
W hurtowni opakowań dla e-commerce jaką jest na przykład Heykapak dostępnych jest więcej przyjaznych rozwiązań, które ułatwiają przygotowanie zamówień do wysyłki jak tekturowe koperty czy kartony z regulowaną wysokością.
Opakowania dla nowych sklepów internetowych – czy warto na nich oszczędzać?
Założenie własnego e-sklepu to duże wyzwanie. Szkoda, gdy wszystko kończy się niepowodzeniem tylko z powodu złego doboru kartonów do pakowania. Dlatego też nie warto na nich oszczędzać. Wysoka estetyka paczek przełoży się na pozytywne doświadczenie klientów, a co za tym idzie – dobre opinie. Natomiast łatwość pakowania równa się na lepszemu zarządzaniu wysyłkami i szybszemu dostarczeniu zamówień. W końcu warto stawiać na rozpoznawalność marki, jednak na początku dobrym pomysłem są naklejki czy pieczątki, niż gotowe nadruki na kartonach. Dobrym pomysłem jest też stawianie na pewne łańcuchy dostaw – zamiast szukać tanich, ale niepewnych sprzedających na Allegro, postaw od razu na współpracę z dużą hurtownią, taką jak Heykapak.