Czym jest online marketplace?
Marketplace jest modelem biznesowym e-commerce, którego cechą charakterystyczną jest możliwość oferowania na rynku globalnym tego samego produktu lub usługi równolegle przez wielu dostawców.
Najpopularniejsze platformy e-commerce wykorzystujące potencjał marketplace oferują praktycznie nieograniczone możliwości budowania zasięgu i świadomości marki dla dostawców prezentujących za ich pośrednictwem swoją ofertę w Internecie.
Czym różni się marketplace od klasycznego modelu e-commerce?
- Oferowaniem tego samego produktu przez wielu dostawców (różne ceny, dostępność).
- Dostępnością wielu, często zupełnie różnych, kategorii produktowych w jednym miejscu – tzw. one-stop-shop.
- Modelem logistycznym dropshipping jako podstawową metodą logistyczną oferowaną klientom.
- Oferowaniem specjalistycznych usług firm trzecich, uzupełniających podstawową bazę produktową.
- Najczęściej globalnym charakterem platformy – wykorzystaniem potencjału crossborder.
- Zapewnieniem przez operatora platformy oraz społeczność certyfikacji i scoringu (rankingu) dostawców.
Rozwijając swój biznes online wyłącznie na rynku polskim, pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy potencjalnych konsumentów.
Czy warto oferować swoje produkty i usługi na platformach marketplace?
Najistotniejszą zachętą dla przedsiębiorców aktywnie wykorzystujących platformy marketplace do zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności swoich marek w kanale online jest to, że większość tego typu serwisów rozlicza się z partnerami w modelu opłaty za sukces (success fee). W modelu tym rozliczamy się z pośrednikiem w momencie zrealizowania transakcji z kontrahentem. Daje to firmom nieograniczone możliwości rozbudowy długiego ogona produktowego oraz obecność na rynkach międzynarodowych przy stosunkowo niskich kosztach inwestycyjnych. Oferowanie produktów i usług na globalnych platformach e-commerce zapewnia zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom wiele korzyści. Najistotniejsze z nich zestawiono w tabeli 1.
TABELA 1. Propozycja wartości modelu marketplace dla dostawców i klientów. Źródło: materiał własny autora
Z punktu widzenia dostawców | Z punktu widzenia klientów |
|
|
TABELA 2. Kluczowe informacje na temat potencjału rynku online w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie – opracowanie własne autora. Źródło: //bit.ly/2pn2puh (dostęp: 19.03.2018)
Świat | Unia Europejska | Polska | Udział Polski na świecie | |
Użytkownicy Internetu | Użytkownicy telefonów komórkowych | 637 mln | 28 mln | 0,74% |
Użytkownicy mediów społecznościowych | Użytkownicy telefonów komórkowych | 637 mln | 15 mln | 0,53% |
Użytkownicy telefonów komórkowych | 4 917 mln | 1 101 mln | 54,54 mln | 1,11% |
Drugą niezwykle ważną korzyścią wynikającą ze sprzedaży produktów i usług za pośrednictwem marketplace jest ich globalny zasięg oraz wysoka rozpoznawalność, a także lojalność na rynkach lokalnych. Dane z dorocznego raportu Digital in 2017 Global Overview publikowanego w serwisie WeAreSocial, określające udział rynku polskiego oraz Unii Europejskiej względem globalnego potencjału online, zestawiono w tabeli 2.
Checklista
Od czego zacząć sprzedaż na platformach marketplace?
- Poszukaj odpowiedzi na pytanie, jaki problem klienta lub dostawcy rozwiążesz?
- Jakie są modele rozliczeń obsługiwane przez platformę, którą planujesz wybrać?
- Jaka jest Twoja dotychczasowa i planowana grupa docelowa?
- Czy Twoja konkurencja jest już dostępna w marketplace?
- Czy Twoje produkty i usługi mają anglojęzyczne opisy i parametry?
- Czy Twoja oferta handlowa jest obarczona restrykcjami związanymi ze sprzedażą poza granicami (typowe w przypadku modelu resellera czy pośrednika)?
- Czy Twoja platforma e-commerce umożliwia integrację z zewnętrznymi marketplace?
- Czy jesteś gotowy na obsługę klienta w języku angielskim oraz w różnych strefach czasowych?
- Czy Twoja logistyka jest skalowalna i będzie w stanie obsłużyć nagły wzrost poziomu sprzedaży i zwrotów?
- Czy Twoje biuro księgowe ma doświadczenie w realizacji sprzedaży na rynkach zagranicznych?
Jak wynika z powyższych danych, rozwijając swój biznes online wyłącznie na rynku polskim, pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy potencjalnych konsumentów oraz niespełna 200-krotnie większego grona odbiorców Twoich działań e-marketingowych. Dlatego też w artykule skupiłem się wyłącznie na globalnych platformach marketplace. Jeżeli bowiem prowadzisz swój sklep internetowy i myślisz o jego rozwoju, zarówno pod kątem szerokości oferty, jak i dostępu do nowych rynków oraz grup docelowych, zdecydowanie rekomenduję Ci rozpoczęcie przygody z platformami marketplace dostępnymi na rynku europejskim oraz światowym.
Rys. 1. Najpopularniejsze platformy makretplace B2C wg regionów świata. Źródło: materiał własny autora
Które platformy marketplace warto brać pod uwagę, planując międzynarodową ekspansję e-commerce?
Wśród najpopularniejszych i najlepiej rozpoznawalnych platform marketplace możemy wyróżnić:
- Alibaba.com – czołową globalną platformę marketplace dedykowaną rynkowi B2B,
- Amazon.com oraz Aliexpress.com – dwie największe platformy marketplace dla rynku konsumenckiego B2C,
- Uber.com oraz Fiverr.com – doskonałe przykłady platform pośredniczących w sprzedaży kompetencji, know-how, usług czy konkretnych umiejętności praktycznych,
- Etsy.com – przykład „hybrydy” marketplace działającej sprawnie zarówno na rynku B2C (sprzedaż produktów hand-made), B2B (sprzedaż surowców do wyrobu produktów hand-made), sprzedaży usług oraz organicznego budowania społeczności konsumentów i wytwórców skupionych wokół wielu obszarów dyskusji na temat produktów, sztuki, designu czy nawet materiałoznawstwa.
Tabela 3. Zestawienie najpopularniejszych platform marketplace B2C. Źródło: materiał własny autora
Region świata | Najpopularniejsze platformy marketplace B2C |
Globalne | Amazon, Aliexpress |
Ameryka Pn. | Amazon, eBay, Walmart online |
Ameryka Pd. | Mercado Libre |
Azja | Lazada |
Europa | Amazon, eBay |
Afryka | Mall for Africa |
Rosja | Ozon |
Bliski Wschód | Aliexpress, TMall, JD |
Ja... |
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!