Platformy marketplace – jak wykorzystać potencjał globalnego e-commerce

Strategia

Czy wiesz, że realizując sprzedaż wyłącznie na rynku krajowym, docierasz tylko do ok. 0,8% potencjalnych konsumentów? Pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy klientów oraz niespełna 200-krotnie większego grona odbiorców Twoich działań e-marketingowych. A zatem: możesz to robić dalej albo…? Skorzystać z globalnych platform marketplace, która jest najbardziej efektywnym narzędziem weryfikacji potencjału rynków zagranicznych online.

Czym jest online marketplace?

Marketplace jest modelem biznesowym e-commerce, którego cechą charakterystyczną jest możliwość oferowania na rynku globalnym tego samego produktu lub usługi równolegle przez wielu dostawców.

Najpopularniejsze platformy e-commerce wykorzystujące potencjał marketplace oferują praktycznie nieograniczone możliwości budowania zasięgu i świadomości marki dla dostawców prezentujących za ich pośrednictwem swoją ofertę w Internecie.

Czym różni się marketplace od klasycznego modelu e-commerce?

  • Oferowaniem tego samego produktu przez wielu dostawców (różne ceny, dostępność).
  • Dostępnością wielu, często zupełnie różnych, kategorii produktowych w jednym miejscu – tzw. one-stop-shop.
  • Modelem logistycznym dropshipping jako podstawową metodą logistyczną oferowaną klientom.
  • Oferowaniem specjalistycznych usług firm trzecich, uzupełniających podstawową bazę produktową.
  • Najczęściej globalnym charakterem platformy – wykorzystaniem potencjału crossborder.
  • Zapewnieniem przez operatora platformy oraz społeczność certyfikacji i scoringu (rankingu) dostawców. 

 

Rozwijając swój biznes online wyłącznie na rynku polskim, pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy potencjalnych konsumentów.

Czy warto oferować swoje produkty i usługi na platformach marketplace?

Najistotniejszą zachętą dla przedsiębiorców aktywnie wykorzystujących platformy marketplace do zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności swoich marek w kanale online jest to, że większość tego typu serwisów rozlicza się z partnerami w modelu opłaty za sukces (success fee). W modelu tym rozliczamy się z pośrednikiem w momencie zrealizowania transakcji z kontrahentem. Daje to firmom nieograniczone możliwości rozbudowy długiego ogona produktowego oraz obecność na rynkach międzynarodowych przy stosunkowo niskich kosztach inwestycyjnych. Oferowanie produktów i usług na globalnych platformach e-commerce zapewnia zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom wiele korzyści. Najistotniejsze z nich zestawiono w tabeli 1.

TABELA 1. Propozycja wartości modelu marketplace dla dostawców i klientów. Źródło: materiał własny autora

Z punktu widzenia dostawców Z punktu widzenia klientów
  • Najtańszy sposób badania nowych rynków.
  • Niska bariera wejścia na rynki wschodzące, bez trafficu.
  • Wykorzystywanie potencjału long tail.
  • Dotarcie do nowych grup odbiorców.
  • Big Data – źródło inspiracji do rozwoju oferty czy zmiany modelu biznesowego.
  • One-stop-shop.
  • Jeden punkt kontaktu – np. obsługa klienta, serwis.
  • Dostęp do produktów i usług komplementarnych – np. tańszych.
  • Dostęp do usług specjalistycznych.
  • Bezpieczeństwo finansowania transakcji.

 

TABELA 2. Kluczowe informacje na temat potencjału rynku online w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie – opracowanie własne autora. Źródło: //bit.ly/2pn2puh (dostęp: 19.03.2018)

  Świat Unia Europejska Polska Udział Polski na świecie
Użytkownicy Internetu Użytkownicy telefonów komórkowych 637 mln 28 mln 0,74%
Użytkownicy mediów społecznościowych Użytkownicy telefonów komórkowych 637 mln 15 mln 0,53%
Użytkownicy telefonów komórkowych 4 917 mln 1 101 mln 54,54 mln 1,11%

 

Drugą niezwykle ważną korzyścią wynikającą ze sprzedaży produktów i usług za pośrednictwem marketplace jest ich globalny zasięg oraz wysoka rozpoznawalność, a także lojalność na rynkach lokalnych. Dane z dorocznego raportu Digital in 2017 Global Overview publikowanego w serwisie WeAreSocial, określające udział rynku polskiego oraz Unii Europejskiej względem globalnego potencjału online, zestawiono w tabeli 2.

Checklista


Od czego zacząć sprzedaż na platformach marketplace?

  1. Poszukaj odpowiedzi na pytanie, jaki problem klienta lub dostawcy rozwiążesz?
  2. Jakie są modele rozliczeń obsługiwane przez platformę, którą planujesz wybrać?
  3. Jaka jest Twoja dotychczasowa i planowana grupa docelowa?
  4. Czy Twoja konkurencja jest już dostępna w marketplace?
  5. Czy Twoje produkty i usługi mają anglojęzyczne opisy i parametry?
  6. Czy Twoja oferta handlowa jest obarczona restrykcjami związanymi ze sprzedażą poza granicami (typowe w przypadku modelu resellera czy pośrednika)?
  7. Czy Twoja platforma e-commerce umożliwia integrację z zewnętrznymi marketplace?
  8. Czy jesteś gotowy na obsługę klienta w języku angielskim oraz w różnych strefach czasowych?
  9. Czy Twoja logistyka jest skalowalna i będzie w stanie obsłużyć nagły wzrost poziomu sprzedaży i zwrotów?
  10. Czy Twoje biuro księgowe ma doświadczenie w realizacji sprzedaży na rynkach zagranicznych?

 

Jak wynika z powyższych danych, rozwijając swój biznes online wyłącznie na rynku polskim, pozbawiasz się szansy dotarcia do ok. 120-krotnie szerszej grupy potencjalnych konsumentów oraz niespełna 200-krotnie większego grona odbiorców Twoich działań e-marketingowych. Dlatego też w artykule skupiłem się wyłącznie na globalnych platformach marketplace. Jeżeli bowiem prowadzisz swój sklep internetowy i myślisz o jego rozwoju, zarówno pod kątem szerokości oferty, jak i dostępu do nowych rynków oraz grup docelowych, zdecydowanie rekomenduję Ci rozpoczęcie przygody z platformami marketplace dostępnymi na rynku europejskim oraz światowym.

Rys. 1. Najpopularniejsze platformy makretplace B2C wg regionów świata. Źródło: materiał własny autora

Które platformy marketplace warto brać pod uwagę, planując międzynarodową ekspansję e-commerce?

Wśród najpopularniejszych i najlepiej rozpoznawalnych platform marketplace możemy wyróżnić: 

  • Alibaba.com – czołową globalną platformę marketplace dedykowaną rynkowi B2B,
  • Amazon.com oraz Aliexpress.com – dwie największe platformy marketplace dla rynku konsumenckiego B2C,
  • Uber.com oraz Fiverr.com – doskonałe przykłady platform pośredniczących w sprzedaży kompetencji, know-how, usług czy konkretnych umiejętności praktycznych,
  • Etsy.com – przykład „hybrydy” marketplace działającej sprawnie zarówno na rynku B2C (sprzedaż produktów hand-made), B2B (sprzedaż surowców do wyrobu produktów hand-made), sprzedaży usług oraz organicznego budowania społeczności konsumentów i wytwórców skupionych wokół wielu obszarów dyskusji na temat produktów, sztuki, designu czy nawet materiałoznawstwa.

Tabela 3. Zestawienie najpopularniejszych platform marketplace B2C. Źródło: materiał własny autora 

Region świata  Najpopularniejsze platformy marketplace B2C
Globalne Amazon, Aliexpress
Ameryka Pn. Amazon, eBay, Walmart online
Ameryka Pd. Mercado Libre
Azja Lazada
Europa Amazon, eBay
Afryka Mall for Africa
Rosja Ozon
Bliski Wschód Aliexpress, TMall, JD
Ja...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy