Polak, Węgier – dwa bratanki… Ale czy także w e-commerce?

Strategia

Nie ma dwóch identycznych rynków. Region CEE (Central-Eastern Europe) nie jest monolitem. Co więcej, jest on na tyle zróżnicowany, że na każdego menedżera sprzedaży czyha tu wiele wyzwań, a geograficznie bliskie nam kraje bywają w pewnych aspektach odleglejsze, niż można by się spodziewać.

Rzecz o marketplace’ach

Jedną z głównych różnic między polskim rynkiem e-commerce a sprzedażą w innych krajach regionu CEE (w przypadku firmy Timex są to Czechy, Słowacja i Węgry) jest brak dużych marketplace’ów, skupiających sprzedawców oraz producentów na jednej dobrze zorganizowanej i zarządzanej platformie. Służy ona nie tylko do zakupów, ale również jako jedna z najbardziej popularnych wyszukiwarek produktów i porównywarek cen. Analizując dane historyczne, widzimy, iż na polskim rynku 90% naszych klientów rozpoczynało swoją przygodę z e-commerce za pomocą marketplace Allegro, sukcesywnie rozwijając nowy kanał sprzedaży o sklepy www i aktywności w social mediach. 

Korzystanie z tej platformy było, i w opinii większości naszych klientów nadal jest, jedną z najszybszych i najłatwiejszych form rozpoczęcia sprzedaży online. 

Współpraca z marketplace’ami jest też dużym ułatwieniem dla producentów, dystrybutorów i właścicieli marek, ze względu na możliwość realizowania strategii za pośrednictwem kont dedykowanych producentom (np. Allegro Brand Zone) oraz bezpośredniego wspierania partnerów resellerów budżetami i kampaniami reklamowymi (np. Allegro ADS for brands). Skupienie dużej liczby sprzedawców na jednej platformie umożliwia sprawne realizowanie założeń marketingowych i optymalne wykorzystanie budżetów przeznaczonych na wsparcie sprzedaży.

Specyficzne Czechy

Właśnie z powodu braku takiej platformy czeski rynek e-commerce jest mocno rozproszony na dużą liczbę mniejszych sklepów online. Jego specyfikę doskonale widać w danych statystycznych mówiących o tym, iż Czechy posiadają największą w naszym regionie liczbę e-sklepów przypadających na jednego mieszkańca. Dodatkowo ze względu na fakt, że przewaga Google nad innymi wyszukiwarkami (np. seznam.cz) jest tu niewielka i uzyskana stosunkowo niedawno, nie mogliśmy bezpośrednio przenieść dotychczas realizowanej strategii e-commerce na rynek czeski. 

W tym przypadku musieliśmy wykorzystać przede wszystkim fakt, iż konsumenci z Czech preferują lokalne sklepy internetowe, weryfikując ich wiarygodność za pośrednictwem stron gromadzących opinie i rankingi sprzedawców. Od pewnego czasu musimy też uwzględniać nowy, mocny trend polegający na tym, że czescy klienci coraz chętniej robią...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy