Poznaj swojego klienta – jak efektywnie badać i reagować na potrzeby e-konsumentów? Cz. 2.

Strategia

Podstawową analizą nasycenia i konkurencyjności w branży w kanale e-commerce, którą możemy przeprowadzić samodzielnie i z minimalnym nakładem czasowym, jest weryfikacja aktywności konkurencji oraz trendów panujących na danym rynku geograficznym czy kulturowym.

Analiza konkurencyjności i nasycenia branży w kanale e-commerce

Jednym z najbardziej popularnych serwisów pozwalających na wstępną analizę pozycji wybranych serwisów online na poszczególnych rynkach lub w globalnej sieci Internet jest platforma SimilarWeb.com. Pozwala ona na porównanie kluczowych wskaźników dotyczących widoczności i popularności serwisów internetowych (nie tylko platform e-commerce) w sieci, tj. m.in.:

  • źródła, z których serwis pozyskuje ruch wraz z ich potencjalnym udziałem,
  • podstawowe parametry dotyczące ruchu w serwisie tj. odsłony czy sesje,
  • najpopularniejsze słowa kluczowe generujące ruch do badanej platformy,
  • KPI związane z zaangażowaniem i lojalnością odwiedzających serwis.

Niewątpliwą zaletą SimilarWeb jest możliwość bezpłatnego porównania ww. parametrów dla nawet pięciu serwisów internetowych jednocześnie. Niestety, w przypadku tego narzędzia, nie istnieje możliwość weryfikacji badanych parametrów w trybie rzeczywistym.

 

Rys. 1. Przykładowa analiza porównawcza SimilarWeb pięciu sklepów spożywczych
online. Źródło: //www.similarweb.com (dostęp: 15.12.2018)



Do podobnych, pod kątem oferowanych możliwości, narzędzi dostępnych w modelu subskrypcyjnym lub wolnym od opłat należą również :

  • www.alexa.com
  • www.funnel.com
  • www.statista.com
  • www.semstorm.com

Kolejną bardzo przydatną analizą pozwalającą na weryfikację intensywności obecności marki, produktu czy konkretnej frazy kluczowej związanej z badaną przez nas branżą jest analiza, którą możemy przeprowadzić bezpłatnie za pomocą serwisu Google Trends.

Usługa Google Trends (//trends.google.pl/trends/) pozwala na weryfikację potencjału kategorii produktowej, nowej marki czy funkcjonalności oferowanych przez nas produktów czy usług w kontekście zainteresowania użytkowników serwisów Google frazami bezpośrednio związanymi z tym obszarem.

Trzeci kluczowy element weryfikacji rozpoznawalności i potencjału marki lub produktu w e-commerce stanowi dogłębna weryfikacja obecności marki w social mediach, zarówno w przypadku biznesu dedykowanego rynkom konsumenckim (B2C), jak i coraz częściej w obszarze weryfikacji i budowania rozpoznawalności marki w kanale dystrybucyjnym (B2B).

Jednym z popularnych narzędzi pozwalających na analizę aktywności konkurencji w social mediach jest platforma Sotrender. Za jej pomocą możemy dokonać równoległej analizy kilku niezależnych marek pod kątem ich obecności w kluczowych kanałach social mediów, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy YouTube.
Analizie i porównaniu możemy poddać wiele istotnych parametrów związanych z wizerunkiem i aktywnością marki w sieci, takich jak:

  • liczba unikalnych użytkowników posiadających kontakt z marką,
  • liczba odsłon organicznych wygenerowanych przez aktywność w komunikacji marki,
  • ewaluacja liczby obserwujących czy subskrybentów kanałów social mediów,
  • skuteczność publikowanych treści czy reakcje odbiorców na ich zawartość.

Poza systemem Sotrender, na rynku dostępnych jest wiele podobnych narzędzi o różnym poziomie skomplikowania i zakresie funkcjonalności. Do najbardziej popularnych i polecanych przez ekspertów marketingu możemy zaliczyć Brand24.com, Newspoint.pl czy Hootsuite.com. 

Weryfikacja docelowych rynków globalnych w zakresie możliwości sprzedaży produktów w kanale B2B i B2C

Według najnowszych raportów firm badawczych, ponad 16% rodaków, którzy regularnie dokonują zakupów online, realizuje transakcje w globalnych sklepach internetowych, tj. Amazon.com, eBay.com czy Aliexpress.com. Ten ostatni jest świetnym przykładem tego, jak polscy internauci biegle poruszają się w obszarze e-commerce nie tylko na rynkach europejskich czy amerykańskim, ale także w Azji czy Indiach. Na platformie Aliexpress.com zarejestrowanych jest, według różnych źródeł, około 5 mln użytkowników z Polski, co stanowi prawie 30% aktywnych e-konsumentów!

Wykorzystując wspomniane w artykule narzędzia, w tym najbardziej popularne, tj. Google Analytics, możemy w prosty sposób zweryfikować, jaka część przychodzącego ruchu, zarejestrowanych użytkowników cz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy