Analiza konkurencyjności i nasycenia branży w kanale e-commerce
Jednym z najbardziej popularnych serwisów pozwalających na wstępną analizę pozycji wybranych serwisów online na poszczególnych rynkach lub w globalnej sieci Internet jest platforma SimilarWeb.com. Pozwala ona na porównanie kluczowych wskaźników dotyczących widoczności i popularności serwisów internetowych (nie tylko platform e-commerce) w sieci, tj. m.in.:
- źródła, z których serwis pozyskuje ruch wraz z ich potencjalnym udziałem,
- podstawowe parametry dotyczące ruchu w serwisie tj. odsłony czy sesje,
- najpopularniejsze słowa kluczowe generujące ruch do badanej platformy,
- KPI związane z zaangażowaniem i lojalnością odwiedzających serwis.
Niewątpliwą zaletą SimilarWeb jest możliwość bezpłatnego porównania ww. parametrów dla nawet pięciu serwisów internetowych jednocześnie. Niestety, w przypadku tego narzędzia, nie istnieje możliwość weryfikacji badanych parametrów w trybie rzeczywistym.
Do podobnych, pod kątem oferowanych możliwości, narzędzi dostępnych w modelu subskrypcyjnym lub wolnym od opłat należą również :
- www.alexa.com
- www.funnel.com
- www.statista.com
- www.semstorm.com
Kolejną bardzo przydatną analizą pozwalającą na weryfikację intensywności obecności marki, produktu czy konkretnej frazy kluczowej związanej z badaną przez nas branżą jest analiza, którą możemy przeprowadzić bezpłatnie za pomocą serwisu Google Trends.
Usługa Google Trends (//trends.google.pl/trends/) pozwala na weryfikację potencjału kategorii produktowej, nowej marki czy funkcjonalności oferowanych przez nas produktów czy usług w kontekście zainteresowania użytkowników serwisów Google frazami bezpośrednio związanymi z tym obszarem.
Trzeci kluczowy element weryfikacji rozpoznawalności i potencjału marki lub produktu w e-commerce stanowi dogłębna weryfikacja obecności marki w social mediach, zarówno w przypadku biznesu dedykowanego rynkom konsumenckim (B2C), jak i coraz częściej w obszarze weryfikacji i budowania rozpoznawalności marki w kanale dystrybucyjnym (B2B).
Jednym z popularnych narzędzi pozwalających na analizę aktywności konkurencji w social mediach jest platforma Sotrender. Za jej pomocą możemy dokonać równoległej analizy kilku niezależnych marek pod kątem ich obecności w kluczowych kanałach social mediów, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy YouTube.
Analizie i porównaniu możemy poddać wiele istotnych parametrów związanych z wizerunkiem i aktywnością marki w sieci, takich jak:
- liczba unikalnych użytkowników posiadających kontakt z marką,
- liczba odsłon organicznych wygenerowanych przez aktywność w komunikacji marki,
- ewaluacja liczby obserwujących czy subskrybentów kanałów social mediów,
- skuteczność publikowanych treści czy reakcje odbiorców na ich zawartość.
Poza systemem Sotrender, na rynku dostępnych jest wiele podobnych narzędzi o różnym poziomie skomplikowania i zakresie funkcjonalności. Do najbardziej popularnych i polecanych przez ekspertów marketingu możemy zaliczyć Brand24.com, Newspoint.pl czy Hootsuite.com.
Weryfikacja docelowych rynków globalnych w zakresie możliwości sprzedaży produktów w kanale B2B i B2C
Według najnowszych raportów firm badawczych, ponad 16% rodaków, którzy regularnie dokonują zakupów online, realizuje transakcje w globalnych sklepach internetowych, tj. Amazon.com, eBay.com czy Aliexpress.com. Ten ostatni jest świetnym przykładem tego, jak polscy internauci biegle poruszają się w obszarze e-commerce nie tylko na rynkach europejskich czy amerykańskim, ale także w Azji czy Indiach. Na platformie Aliexpress.com zarejestrowanych jest, według różnych źródeł, około 5 mln użytkowników z Polski, co stanowi prawie 30% aktywnych e-konsumentów!
Wykorzystując wspomniane w artykule narzędzia, w tym najbardziej popularne, tj. Google Analytics, możemy w prosty sposób zweryfikować, jaka część przychodzącego ruchu, zarejestrowanych użytkowników cz...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!