Globalna wartość sprzedaż detalicznej przez internet (e-commerce) w 2018 roku wyniosła ponad 2,84 bln dolarów, a prognoza na 2021 rok jest obiecująca – aż 4,88 mld dolarów. Udział e-commerce w całkowitym handlu detalicznym cały czas rośnie. W ubiegłym roku było to 11,9%, w tym roku ma się zwiększyć do 13,7%, a w 2021 roku do 17,5%.
Nasz rodzimy rynek wypada równie dobrze. Według danych z raportu Statista Digital Market Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie.
Branża jest warta ok. 50 mld zł, a prognozy są bardzo optymistyczne. Według raportu PMR w 2021 roku wartość branży może wynosić nawet 14,9 mld euro.
Gemius podaje, że liczba kupujących online stanowi już 62% wszystkich internautów (tych ostatnich jest 27,5 mln).
Klienci kupują produkty zarówno w sklepach internetowych, jak i na marketplace’ach. To drugie miejsce zakupów jest szczególnie popularne. W ubiegłym roku 100 największych platform marketplace wygenerowało obroty 1,86 mld dolarów. Stanowiło to ponad 95% przychodów wszystkich platform i ok. 65% całości e-handlu na świecie. Tak duży udział tego rodzaju podmiotów i ich dynamiczny wzrost (23% w stosunku do 2017 roku) świadczy o ich bardzo istotnym znaczeniu dla kształtowania e-commerce zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Z tych 100 największych platform 61 znajduje się w USA, 17 – w Azji, 14 – w Europie, 5 – w Ameryce Południowej i 3 – w Afryce.
Warto przyjrzeć się możliwościom, jakie daje sprzedaż na marketplace’ach, szczególnie w sytuacji, w której wielu polskich przedsiębiorców z sektora MŚP jest na początku swojej przygody ze sprzedażą internetową. W GS1 Polska w 2019 r. odnotowujemy 30% wzrost Uczestników Systemu GS1 właśnie z uwagi na sprzedaż internetową, a ściślej na sprzedaż na marketplace’ach.
Na siłę marketplace’ów można spojrzeć z kilku perspektyw.
Klient
Klienci kupują w internecie, kupują też na marketplace’ach. Sprzedający tu uzyskuje natychmiastowy dostęp do bardzo dużej grupy klientów, dla których niejednokrotnie jest to miejsce, od którego rozpoczynają poszukiwanie produktów w internecie. Amazon ma 304 mln aktywnych użytkowników, eBay – 167 mln. Allegro.pl w jednym tylko tygodniu czerwca bieżącego roku codziennie odwiedzało średnio 3,43 mln realnych użytkowników i wykonywali oni w serwisie 40,66 mln odsłon.
Żaden istniejący sklep internetowy nie może pochwalić się taką grupą potencjalnych klientów. Jednocześnie – dzięki rozbudowanym programom ochrony kupujących – ten ostatni czuje się bezpieczniej, kupując na marketplace’ach.
Ekspansja za granicę
Marketplace’y dają realne szanse wejścia na rynki międzynarodowe i możliwość pozyskania większej liczby klientów oraz zróżnicowania oferty produktowej skierowanej do poszczególnych odbiorców.
Rozpoczęcie sprzedaży na takich platformach, jak Amazon czy eBay, pozwala na szybką ekspansję zagraniczną. Wystawiając swoje produkty na platformie, możemy trafić z ofertą na kilka rynków jednocześnie. Doskonałym przykładem jest Amazon, gdzie jednocześnie możemy sprzedawać na pięciu rynkach europejskich,
tj.: niemieckim, brytyjskim, francuskim, hiszpańskim i włoskim.
Nie ma potrzeby tworzenia kilku wersji sklepu, bo bariera językowa nie jest już przeszkodą.
Z opracowań eBay wynika, że firmy aktywnie wystawiające oferty sprzedaży na platformach handlowych o międzynarodowym zasięgu mogą uzyskać aż ośmiokrotnie większe przychody w porównaniu z wystawianiem ofert za pośrednictwem serwisów krajowych z opcją wysyłki międzynarodowej.
Zalety | Wady |
|
|
Zalety | Wady |
|
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!