Korporacja jest bytem o ugruntowanej pozycji rynkowej i stabilnej formie. Z tego względu czasem ciężko dokonać w niej dynamicznego rozwoju w nowych obszarach. Po drugiej stronie mamy start-up, który jest łatwo dostosowywalny do aktualnych trendów na rynku i oczekiwań konsumentów. Z pozoru dwa żywioły, ale połączenie ich jest możliwe. Co więcej, może zapewnić bardzo udany rezultat. W korporacjach wprowadzenie zmian często wiąże się z szeregiem formalności, które należy konsultować z zarządem, a nierzadko także z pozostałymi filiami firmy. Za pomocą „wewnętrznego start-upu” można ominąć te utrudnienia i w dynamiczny sposób implementować unowocześnienia. Korporacja potrzebowałaby na to wiele tygodni, podczas gdy start-up jest w stanie natychmiast wprowadzić zmianę.
Wsparcie finansowe start-upów
Ostanie lata w Polsce przyniosły wysyp start-upów, choć nie wszystkie miały szczęście utrzymać się na rynku. Dużym problemem dla nowych przedsięwzięć jest finansowanie pierwszych kroków. W klasycznych start-upach popularną metodą jest korzystanie z zewnętrznych źródeł finansowania, m.in. tzw. „aniołów biznesu”, czy funduszy venture capital. Pewną analogię można odnaleźć również w „start-upach” działających pod skrzydłami korporacji. Wówczas to zarząd firmy pełni rolę inwestora, którego trzeba przekonać do finansowania projektu. Należy podkreślić, że w korporacjach o ugruntowanej pozycji na rynku, przeszkodą mogą być zastane procesy, które niekoniecznie są dostosowane do szybkiego wprowadzania nowych rozwiązań. Zupełnie inaczej sytuacja może wyglądać w klasycznym start-upie, który z założenia jest bardzo otwarty na zmiany, posiadającym pewną swobodę zmian. Sama idea zainicjowania „wewnętrznego start-upu” w korporacji może być zupełnie inna niż w jego klasycznej formie. W korporacji częściej jest to przede wszystkim wyraźnie zarysowana potrzeba rynku, która wynika ze szczegółowych analiz. Tradycyjny start-up zostaje najczęściej zainicjowany nagłą ideą, pomysłem zrodzonym w danym momencie przez inicjatorów. Dobrym przykładem „start-upu” powstałego wewnątrz korporacji jest wdrożona platforma e-commerce w firmie SIG. Nowoczesny system sprzedaży internetowej, dostępny pod adresem www.sig.pl, jest odpowiedzią na potrzeby rynku materiałów budowlanych będącego w bardzo początkowej fazie digitalizacji. Platforma e-commerce jest pierwszym krokiem w cyfrowej ewolucji, która prowadzić ma do modelu sprzedaży omnichannel w SIG.
Istota start-upu w korporacji
Wśród najistotniejszych elementów „wewnętrznego start-upu” w korporacji należy wyszczególnić przede wszystkim zaangażowanie zarządu. To właśnie zarząd firmy w pierwszej kolejności daje zielone światło, które pozwala rozpocząć proces tworzenia zespołu projektowego. Konieczne jest utworzenie grupy specjalistów, reprezentantów wszystkich głównych grup pracowników firmy, których zrealizowany projekt będzie bezpośrednio dotyczył. Ważne jest, aby uczestnicy projektu mieli zapewniony swobodny czas na uczestnictwo w nim. Następnym krokiem jest nadanie odpowiednich priorytetów i umocowanie osób kierujących danym start-upem do podejmowaniu decyzji. W kolejnym etapie następuje uruchomienie projektu. W SIG działania te oparte były na metodykach zwinnych, które pozwalają w sprawny sposób modyfikować działania, wdrażać...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!