E-paragon dla (e-)handlu dostępny od połowy 2022 roku
W maju tego roku, dzięki systemowi e-paragonów wypracowanemu przez fintech Spark, wydano pierwsze w polskim handlu pełnoprawne e-paragony fiskalne. Było to dla branży ważne wydarzenie – nie tylko pod względem pozytywnej pro-ekologicznej zmiany standardów rynku. Równie duże zainteresowanie (zwłaszcza e-commerce) budzą korzyści procesowe e-paragonu.
Pełnoprawny e-paragon fiskalny to taki, który całkowicie zastępuje paragon na papierze i zatrzymuje wydruk na urządzeniu fiskalnym. Wersja elektroniczna udostępniona Klientowi jest kompletnym dokumentem fiskalnym i zwalnia z konieczności drukowania tradycyjnego paragonu.
Wydawałoby się, że to niewielka zmiana w obsłudze transakcji. A jednak jej pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży i procesy operacyjne może bardzo zaskoczyć.
Wpływ e-paragonów na procesy e-commerce, czyli o korzyściach biznesowych
,,A co mi ten e-paragon da?” – tak zadane pytanie pada w branży często. I każdy podmiot z branży handlowej, zwłaszcza tej z obowiązkiem fiskalizacji, powinien zapoznać się z odpowiedzią.
Wydawanie klientom e-paragonów fiskalnych zwalnia firmę z obowiązku drukowania papierowych dowodów zakupu. A to sprawia, że:
- Nie trzeba już drukować i wkładać paragonów do każdej paczki z osobna, co znacząco usprawnia logistykę i obsługę zamówień
- Nie trzeba duplikować dokumentów i wystawiać faktur imiennych do paragonów, co przyspiesza pracę księgowości
- Nie trzeba archiwizować papierowych dowodów zakupu, co zmniejsza koszty operacyjne
- Cały proces fiskalizacji odbywa się automatycznie i bez udziału pracownika, a to oznacza oszczędność papieru, energii i czasu pracy. Redukcja kosztów tego procesu może sięgnąć nawet 80%
- Ślad węglowy firmy zostaje zmniejszony (100% paperless)
Z jednej strony mamy więc korzyści dla biznesu, z drugiej wygodę dla odbiorcy. W miejsce zgubionych, zniszczonych czy wyblakłych papierowych świstków kupujący otrzymuje niezniszczalny i zawsze dostępny paragon w wersji elektronicznej. Sytuacja win-win.
Co potrzebujesz, aby wydawać e-paragony
Gdyby tego było mało, rozpoczęcie wydawania e-paragonów nie wiąże się z żadną większą inwestycją. Wystarczy posiadać urządzenie fiskalne online i zintegrować sklep (system sprzedaży) z HUBem Spark za pośrednictwem gotowej wtyczki lub poprzez API.
E-paragony można wydawać zarówno dla transakcji e-commerce, jak i in-store, a sam HUB Spark obsługuje też e-faktury. I tu ciekawostka: korzystanie z usługi Spark w zakresie e-faktur zwalnia z obowiązku integracji z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF).
Jak działa wydawanie e-paragonów
Proces wydania e-dokumentu, choć skomplikowany technologicznie, jest prosty w obsłudze: podczas transakcji HUB Spark łączy się ze sklepem i urządzeniem fiskalnym podatnika. Po fiskalizacji sprzedaży HUB odbiera dane o transakcji i udostępnia sprzedawcy gotowy e-dokument (e-paragon lub e-fakturę).
Z kolei Klient może go otrzymać za pośrednictwem kanałów własnych sklepu, np. przez e-mail lub na koncie klienta. Całość dzieje się w pełni automatycznie i bez udziału pracownika.
Dzięki temu, że HUB pobiera dane bezpośrednio z urządzenia fiskalnego, sprzedawca i klient mają pewność, że e-paragon jest prawdziwym i prawnie ważnym dokumentem fiskalnym. Zabezpiecza to również obie strony transakcji przed manipulacjami i próbami oszustwa.
Niższy ślad węglowy i 100% paperless
Na koniec kilka słów o ważnym aspekcie e-paragonu, czyli ekologii.
Papierowe świstki, które otrzymujemy od sprzedawcy do większości transakcji, nie nadają się do recyklingu, a ich produkcja wyniszcza środowisko: w tym celu co roku w samej Polsce ścina się obszary leśne o powierzchni 114-stu boisk piłkarskich! Nie wspominając o zużyciu ponad 31 milionów litrów wody i emisji CO2 w wysokości 3,3 tys. ton rocznie.
Liczby dają do myślenia, prawda?
Dzięki e-paragonom możemy chronić środowisko i zmniejszać ślad węglowy.
E-paragon to przyszłość
Spark e-paragon to pierwszy w Polsce kompleksowy system i HUB e-paragonów dla biznesu, który jest w pełni zgodny z regulacjami – w tym także z RODO.
Z usługi korzystają już m.in. podmioty e-commerce z branży cateringowej, kosmetycznej, odzieżowej, usługowej czy elektroniki. Usługa zostanie niebawem uruchomiona także w pierwszych projektach w handlu stacjonarnym.
E-paragon to bez wątpienia przyszłość handlu. Warto więc tworzyć ją już teraz.
Dowiedz się więcej: spark.pl/biznes/e-paragon
Chcesz posłuchać o e-paragonach na żywo? Zapraszamy na webinar Jak jednym narzędziem obniżyć koszty fiskalizacji o 80% w e-commerce już 26 października o godzinie 11:00!
Naszym gościem będzie Cezary Pierzan, CEO Spark.
Udział jest bezpłatny, wystarczy zarejestrować się TUTAJ.