Ten artykuł napisałem dla wszystkich, którzy pragną ulepszyć swój sklep i jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów. W tej części publikacji zajmuję się zagadnieniami pochodzenia użytkowników na liście mailingowej, rozpoznaniu w Google Analytics użytkownika, np. na zdarzeniach czy mierzeniem Open Rate z mailingów.
Wszystkie dane w jednym miejscu pozwolą nam z łatwością podejmować korzystne dla firmy decyzje biznesowe.
Chciałbym Wam przedstawić ulepszenia, dzięki którym będziecie w stanie lepiej zrozumieć użytkowników, którzy Was odwiedzają i chcą u Was dokonać zakupu.
Niektóre z nich są bardzo proste w implementacji, a inne wymagają pewnych przygotowań. Myślę jednak, że warto wdrożyć je wszystkie, aby mieć pełen obraz naszego klienta – skąd pochodzi, na jakich urządzeniach przegląda stronę oraz, co najważniejsze, jakie ścieżki prowadzą do zakupu naszych produktów. W tym artykule będę posiłkował się Google Tag Managerem (GTM) – jeśli jeszcze nie korzystacie z tego narzędzia, to polecam jak najszybsze zlecenie jego zainstalowania przez dział IT. Opisuję tu zasadność instalowania niestandardowych skryptów do GTM w celu pogłębienia swojej analityki i lepszego zrozumienia użytkownika.
Dzięki takiemu podejściu do użytkownika jesteśmy w stanie zobaczyć znacznie więcej niż nasza konkurencja, a co za tym idzie, udoskonalić nasz sklep w taki sposób, by przynosił jak największy zwrot z inwestycji.
Słownik pojęć:
- GTM – Google Tag Manager – służy do przekazywania danych za pomocą warstw danych do naszego systemu analitycznego bez pomocy programistów.
- Tag GTM – służy do przekazania informacji ze strony do systemu np. Google Analytics.
- Reguła GTM – mówi, w jakich sekwencjach ma się uruchomić dana funkcja.
- Zmienna w GTM – to trochę bardziej złożony temat, jednak funkcją zmiennej jest przekazywanie odpowiedniego atrybutu, aby rozpoznać dane w odpowiedni sposób.
- UTM – służy do rozpoznania użytkownika z kampanii zewnętrznych i reklamowych.
- DOM – obiektowy model dokumentu. Uproszczając, służy do wychwycenia zmian na stronie bez przeładowania kodu.
- Zdarzenia w Google Analytics – wywołanie informacji do naszego systemu analitycznego bez potrzeby przeładowania kodu GA.
Tryb podglądu w Google Tag Manager
Google Tag Manager to nie tylko genialne narzędzie do umieszczania kodów na stronę, ale również do pokazania nam, w jaki sposób one działają!
W lewym górnym rogu znajduje się klawisz „Podgląd”.
Kliknijcie go i zaczekajcie, aż zobaczycie pomarańczową ramkę jak na zdjęciu – oznacza to, że możesz podejrzeć zmiany wprowadzone na stronie.
Uruchomcie teraz swoją stronę.
Widoczna jest wtedy dodatkowa ramka – to właśnie tryb podglądu, dzięki któremu możemy zobaczyć wszystkie zmiany i mieć możliwość ich testowania przed opublikowaniem.
Jest to jedna z testowych stron, ale jak widzimy, wartość ciasteczka GA i FB przekształca się, o czym będę opowiadał w dalszej części artykułu.
Ulepszenia
Przejdźmy zatem do ulepszeń naszej strony, które pozwolą nam lepiej zrozumieć jej użytkowników, a co za tym idzie, przygotować ją w taki sposób, aby nasze sklepy były jeszcze bardziej prosperujące.
Importowanie danych do kontenera
Przygotowałem dla Was kilka skryptów. Pokażę Wam, jak je wgrać, aby przebiegło to bez problemu w waszym sklepie internetowym.
Udajmy się na stronę //tagmanager.google.com/ i odszukajmy interesujący nas kontener, kliknijmy w niego, odnajdźmy w lewym górnym rogu zakładkę „Administracja” i wybierzmy „Import kontenerów”.
- Wybierzcie plik do zaimportowania, do którego umieściłem linki w artykule.
- Wybierzcie obszar roboczy – ja wybieram defaultowy i Wam też tak polecam.
- Wybierzcie opcję „Scal” – to jest bardzo ważne, bo jeśli wybierzecie opcję „Zastąp”, to wszystkie wcześniej zaimplementowane tagi zostaną usunięte.
- Wybierzcie „Zastąp sprzeczne tagi, reguły i zmienne”.
- W polu numer 5 pokaże Wam się to, co zostanie zrobione, czyli ile przybędzie nowych tagów, reguł czy zmiennych (przy opcji „Scal” zwróćcie uwagę, że zaznaczają się rzeczy usunięte).
- Kliknijcie przycisk „Potwierdź” – i wszystko gotowe, zmiany zostały zaimplementowane!
Teraz możecie cieszyć się tagami, które dla Was zainstalowałem.
Ulepszenie pierwsze – Skąd dana osoba znalazła się na naszej liście mailingowej (wymaga znajomości podstaw HTML i Java Scrypt oraz GTM, aby zrobić to samemu)
Zapewne wielu z Was wysyła mailingi. Nic dziwnego – jest to jedna z najtańszych form przyciągnięcia do siebie klientów, którzy byli w naszym sklepie internetowym.
Jeśli jednak wyślemy taki mailing i osoba dokona naszej upragnionej akcji zakupowej, wtedy najczęściej całą zasługę przypisujemy mailingowi, a nie źródłu pozyskania go, a jest to bardzo duży błąd, ponieważ użytkownicy na naszej liście marketingowej nie biorą się z powietrza.
Jak mi
...Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!