Co, jak i dlaczego – czyli analiza kluczem do sukcesu

Analityka

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem, a bez właściwej oceny efektywności naszych działań – staje się wręcz niemożliwe. Analityka bowiem to fundament biznesu e-commerce. Jest nawet ważniejsza niż najdoskonalszy produkt czy konkurencyjna cena.

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem, a bez właściwej oceny efektywności naszych działań – staje się wręcz niemożliwe. Analityka bowiem to fundament biznesu e-commerce. Jest nawet ważniejsza niż najdoskonalszy produkt czy konkurencyjna cena.

Co więc należy analizować i dlaczego jest to takie ważne? Głównymi obszarami, które powinny zostać poddane analizie, są: konwersja, pozyskiwanie ruchu, lejek sprzedażowy, UX, domykanie koszyka, ROAS i ROI oraz SEO. Poza tym warto monitorować również wzmianki na temat marki, produktu, ceny, a także działań konkurencji. Pozwala to na reagowanie i dostosowywanie działań w czasie rzeczywistym. Umiejętna analiza danych jest kluczem do zoptymalizowania działań i pozwala w porę reagować na zmiany. Dlatego przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych aspektów:

Konwersja

To pojęcie, które zna każda osoba w branży e-commerce. Dla przypomnienia jest to wykonanie określonej czynności przez internautę, który dotarł do wskazanej witryny za pomocą reklamy. Przykładem konwersji jest zakup towaru, rejestracja nowego użytkownika, zapis na listę mailingową czy pobranie pliku. Chodzi o to, żeby konwersja była jak największa, ponieważ ta zależność przekłada się również na dużą sprzedaż. Przy analizie danych należy pamiętać, że pojęcie konwersji występuje nie tylko w różnych kontekstach, takich jak liczba unikalnych odsłon podstrony, ale również w odniesieniu do landing page.

Pozyskiwanie ruchu

Ruch na stronie powoduje wzrost zasięgów w mediach społecznościowych, co ma wpływ na zwiększenie sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że wielkość konwersji różni się w zależności od miejsca, z którego staramy się pozyskać ruch. Może to być newsletter, kanały w mediach społecznościowych czy linkowanie ze strony. Należy pamiętać, że każdy sposób pozyskiwania ruchu determinuje inny sposób rozliczenia i współczynnik konwersji.

Lejek sprzedażowy

Opracowanie lejka sprzedażowego jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w branży e-commerce. Oznacza to połączenie różnego rodzaju działań w wielu kanałach, których celem jest sprzedaż. Doskonale sprawdzą się tutaj metody i narzędzia takie jak personalizacja, copywriting czy grywalizacja. Uświadamiają one klientowi potrzebę zakupu, a w efekcie prowadzą do jego sfinalizowania. Opracowanie lejka sprzedażowego to bardzo złożony i trudny proces, ponieważ opiera się na różnych etapach zainteresowania konsumenta, począwszy od pierwszego kontaktu z marką, aż po zaangażowanie i ostateczny zakup.

UX

Nieodzownym elementem sprzedaży jest zrozumienie potrzeb klienta. W tym celu projektuje się tak zwane user experience – doświadczenie, na podstawie którego ma powstać produkt o konkretnych funkcjonalnościach, których oczekuje nasza grupa docelowa. Składają się na to też inne elementy, takie jak design.

Domykanie koszyka

Obecnie największym problemem, z jakim borykają się właściciele e-commerce, są porzucone koszyki. Wielu klientów przejawia wstępne zainteresowanie produktem i dodaje go do koszyka, lecz ostatecznie rezygnuje z zakupu. W tym miejscu dużą rolę odgrywa marketing treści, który opiera się na sformułowaniu odpowiedniego komunikatu zachęcającego do sfinalizowania transakcji.

ROAS i ROI

To dwa podstawowe wskaźniki, którymi mierzy się skuteczność działań marketingowych. Pierwszym z nich jest ROI (Return on Investment), czyli wskaźnik rentowności określający uzyskanie stopy zwrotu z danej inwestycji. Umożliwia on sprawną analizę dotychczasowych inwestycji i pomaga w prognozowaniu wydatków na dalszy rozwój firmy. Drugim ważnym wskaźnikiem jest ROAS (Return on Ad Spend), który prezentuje zwrot nakładów przeznaczonych na reklamy Google. Wskaźnik może służyć zarówno do określenia kosztów całej kampanii, jak i np. pojedynczej reklamy na Facebooku czy Adwords. Obydwa wskaźniki są c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy