Dobra sprzedaż potrzebuje czasu i energii

Strategia Marketing

Jakie wyzwania stoją przed polskimi e-sklepami na początku 2020 roku? Pytamy o to Jacka Zientkiewicza, dyrektora od spraw rozwoju w sklepach internetowych Shoper.

Zanim porozmawiamy o 2020, wróćmy na moment do roku 2019. Z czym będzie ci się on kojarzył jako osobie zaangażowanej w branżę e-commerce?

Jacek Zientkiewicz: Z mojej perspektywy najważniejsze były dwa wydarzenia – zacieśnienie współpracy z Google i Facebookiem, co pozwoliło wprowadzić dwie ważne usługi dla ponad 13 tysięcy sklepów internetowych, pracujących na oprogramowaniu Shoper. Pierwszą z nich było udostępnienie na naszej platformie natychmiastowych płatności Google Pay, drugą – wprowadzenie Facebook Ads dla tych wszystkich e-biznesów, które chcą sprzedawać więcej przez kanały social media. To też pokazuje, w którym kierunku zmierza polski e-commerce – nie tylko duże sklepy coraz więcej inwestują w reklamę internetową, ale również te mniejsze wiedzą już, że żeby z sukcesem sprzedawać, trzeba to robić nowocześnie i tam gdzie są potencjalni klienci. Trzeba też im maksymalnie ułatwiać zakupy – bez szybkich i bezpiecznych płatności trudno dziś rywalizować z najlepszymi.

Co uznajesz za największą trudność w polskim w e-commercie w 2019 roku?

-Rok 2019 był bardzo znaczący dla e-sklepów z perspektywy RODO – unijne rozporządzenie wprowadzono w maju 2018, więc ostatnie miesiące to był ten realny czas, kiedy właściciele i ich biznesy, musieli podjąć faktyczne kroki i włączyć zabezpieczenia, które pozwoliły im spokojnie sprzedawać przez internet.

W którym momencie polski e-handel jest na początku 2020 roku? Regresu, stagnacji, rozwoju?

-Zdecydowanie rozwoju. Obszarów do nauki, poprawy procesów, ale też adaptacji nowych rozwiązań jest ciągle wiele. Mam tu przede wszystkim na myśli przedsiębiorców, którzy prowadzą sklep online. Czasami to prozaiczne elementy – począwszy od netykiety, a na zaawansowanych technologiach kończąc. Ale dziś wszystko musi się składać w spójną całość. Szalenie istotna z perspektywy każdego e-biznesu powinna być już strona informacyjna – „O nas”. Tego oczekują od sprzedającego klienci. Wygodnych, ale przede wszystkim bezpiecznych zakupów.

Co dziś najbardziej sprzyja, a co przeszkadza, w prowadzeniu e-sprzedaży?

-Sprzyja na pewno dostępność wiedzy oraz narzędzi. Możliwości branży e-commerce są coraz większe, dostęp do rozwiązań – płatnych bądź nie – dostęp do specjalistów, ograniczony jest dziś w zasadzie tylko naszym czasem i chęcią sprawdzenia różnych możliwości. Ale to, jaką drogę obierzemy już na starcie prowadzonej sprzedaży, może rodzić z kolei mniejsze lub większe trudności potem. Decydująca jest na pewno branża i rodzaj narzędzi do sprzedaży. Warto to wszystko wcześniej przeanaliz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy