Skąd wziął się pomysł?
Jeszcze kilka lat temu, żeby rozpocząć współpracę z firmą kurierską, należało podpisać z nią umowę. Zwykły Kowalski mógł zapomnieć o wysyłce przez DPD, DHL czy poprzez inną znaną firmę. Co więcej, przewoźnicy nie byli chętni do podpisywania umów i oferowania dobrych cen małym sklepom internetowym czy przedsiębiorstwom, które nie miały zbyt dużej liczby przesyłek. Brokerzy usług kurierskich powstali więc po to, aby umożliwić korzystanie z usług kurierów w niskich cenach klientom indywidualnym oraz małym firmom bez dużych wolumenów. Pierwsze tego typu serwisy pojawiły się w 2009 r.
Sami przewoźnicy tylko na tym zyskiwali, ponieważ zwiększali wolumeny swoich wysyłek oraz docierali do rynku drobnicowego, który wówczas był dla nich z różnych powodów niedostępny. Klienci, którzy korzystali z usług brokerów, także byli zadowoleni, ponieważ mogli zamówić dostawę towaru przez internet, czyli wygodnie i szybko. Do zamówienia kuriera wystarczyło jedynie założyć konto, zaakceptować regulamin i zapłacić niewygórowaną stawkę. Wilk był syty i owca cała.
Zasada działania brokerów kurierskich:
- brokerzy podpisują umowy z przewoźnikami, po czym na swojej stronie internetowej umieszczają narzędzie, z poziomu którego można zamówić ich usługi;
- model biznesowy oparty jest na efekcie skali, czyli udostępnieniu tego sposobu wszystkim zainteresowanym, dzięki czemu brokerzy mogą wynegocjować bardzo dobre warunki dla swoich klientów;
- brokerzy oferują ceny nawet do 70% niższe niż firmy kurierskie.
Zalety usług brokerskich
Dzisiaj w związku z dynamicznym rozwojem e-commerce sytuacja na rynku nieco się zmieniła. Przewoźnicy coraz szerzej uśmiechają się do klientów indywidualnych i jak grzyby po deszczu powstają serwisy oferujące możliwość zamówienia kuriera bez pośredników. To jednak nie oznacza, że teraz nastąpi wielki koniec brokerów.
Pośrednicy nadal mają kilka przewag:
- niższe ceny,
- wygodne i sprawdzone narzędzia,
- infolinie pomagające w razie problemów,
- technologiczne udogodnienia, np. mapki punktów odbioru.
Brokerzy mają coś, czego żadna firma kurierska nie zaoferuje – możliwość udostępnienia kupującym wielu opcji dostawy w ich sklepach internetowych oraz testowania i porównywania ich jakości.
Dlaczego warto to sprawdzać?
Ponieważ zgodnie z prawem sklep internetowy jest odpowiedzialny za przesyłkę do momentu odbioru jej przez klienta. To znaczy, że jeśli podczas doręczenia coś jej się stanie, odpowiada za to sprzedawca.
Oczywiście można się później ubiegać o odszkodowanie od firmy przewozowej, ale najlepiej unikać takich sytuacji i wybierać kurierów, którzy mają dobre opinie wśród klientów. To są korzyści, które zachęcają e-sklepy do współpracy z brokerami. W przypadku...