Im szybciej, tym lepiej, czyli wybór nowego rynku
Choć może wydawać się to trywialne, najważniejszym elementem zagranicznej ekspansji jest… wybór docelowego rynku. Warto dokładnie przemyśleć tę decyzję i jak najlepiej poznać specyfikę kraju, w którym planuje się rozpocząć działalność. Cenny może się okazać kontakt z innym przedsiębiorstwem, które z powodzeniem weszło na dany rynek. Wybór kraju docelowego nie powinien ograniczać się jedynie do sąsiadów Polski, czy państw, w których mieszka duży udział Polonii. Nie należy także rozważać wyłącznie Starego Kontynentu – w dobie rozwoju nowych technologii sky is the limit, a rozpoczęcie biznesu w obu Amerykach czy w Azji jest tak samo osiągalne, jak w niedalekich Czechach czy w Niemczech. Najistotniejsze, aby potrzeby na rynku danego kraju możliwie jak najbardziej odpowiadały usługom, które oferuje Twoja firma. Przydatne mogą się okazać fora internetowe, a także rozmowy z dostawcami oraz prawnikami, którzy pomogą zweryfikować, czy na wskazanym rynku biznes o danym charakterze może osiągnąć sukces i będzie efektywny, np. jak wysokie są marże.
Case study
Na obcym rynku duże znaczenie mają niuanse – Grupa eSky wkraczając do Brazylii, musiała np. uwzględnić zupełnie inne wytyczne odnośnie do podatku obrotowego, systemów płatności oraz… zwrotów grzecznościowych odnoszących się do stanu cywilnego kobiet, które podawane były w formularzu rezerwacyjnym. W Brazylii wielu klientów eDestinos rezygnowało z rezerwacji biletów w momencie wyboru formy grzecznościowej „pan” lub „pani”. Dzięki współpracy z native speakerami udało się odnaleźć źródło problemu – w tym kraju płeć wskazuje również stan cywilny. Większość niezamężnych kobiet zamiast pola „pani” szukała opcji „panna”, a gdy jej nie znalazła, opuszczała stronę i nie była zainteresowana dalszymi zakupami.
Decyzję o wyborze docelowego państwa należy podjąć w pierwszej kolejności, ponieważ od niej zależą wszystkie kolejne kroki w planowaniu ekspansji.
Poznawanie nieznanego: pytania, wskaźniki, analizy...
Kolejny kluczowy krok to analiza rynkowa ze szczególnym wskazaniem na pozycję konkurencji. Zadaj sobie i swojemu zespołowi możliwie jak najwięcej pytań, rozważ wiele różnych scenariuszy, wynotuj najważniejsze aspekty i bądź gotowy na to, że niektóre z nich mogą Cię zaskoczyć.
Top 5 najważniejszych pytań strategicznych przed wejściem na zagraniczny rynek:
- Czy w danym kraju brakuje usług, które oferuje moja firma?
- Kto będzie moim największym rynkowym konkurentem? Jakie są jego mocne strony? Czy mógłbym go pokonać? W jaki sposób?
- Czy istnieje nisza, którą mógłbym wypełnić? Czy chcę poszerzyć zakres moich usług?
- Czy znajdę wykwalifikowanych pracowników, których umiejętności odpowiadają moim potrzebom?
- Czy znajdę w swojej firmie osoby, które będą gotowe na przeprowadzkę i budowanie zagranicznej filii?
W odpowiedzi na pytania niezwykle pomocny może okazać się dział analiz lub Business Intelligence. Warto również śledzić krajową prasę, stale obserwować gospodarkę i lokalizować problemy, z którymi borykają się inne przedsiębiorstwa w kraju.
Kiedy zapadnie już decyzja o ekspansji w danym państwie, ważne, aby wyznaczyć zbiór najistotniejszych wskaźników, które pozwolą precyzyjnie kontrolować m.in. wyniki finansowe, a także ułatwią obserwację pozycji przedsiębiorstwa i jego postępy. Pamiętaj jednak, żeby lista wskaźników była wciąż otwarta i w miarę zmian rynkowych mogła poszerzać się o nowe pozycje. Nie przejmuj się również pierwszymi niepowodzeniami – sukces przychodzi z czasem. Podjęcie tak śmiałego kroku, jakim jest zdobywanie nowego rynku, wymaga tego, aby być wyrozumiałym i cierpliwym. Zazwyczaj przygotowania do pierwszej ekspansji trwają najdłużej, ale dzięki zebranym doświadczeniom i dopracowanej z czasem „checkliście” wejście na kolejny rynek jest już kwestią kilku, czasami kilkunastu tygodni.
Budowa nowego zespołu
Poszerzenie działalności o nowy kraj zazwyczaj – choć nie zawsze – wymaga otworzenia lokalnej siedziby firmy, a to naturalnie wiąże się z poszukiwaniami pracowników. Możesz wybrać jedną z kilku ścieżek.
Pierwsza z nich to prowadzenie biznesu z polskiej centrali. To rozwiązanie sprawdza się w przypadku niewielkich przedsiębiorstw o ograniczonej liczbie klientów. Wówczas gdy zaczyna ich przybywać, otworzenie lokalnego biura staje się jednak koniecznością, a także znacznie ułatwia efektywne zarządzanie, szybkie reagowanie na sytuacje kryzysowe i pozwala na zaoszczędzenie kwot wydawanych na służbowe podróże, które, w przypadku krajów poza Europą, mogą znacznie nadszarpnąć budżet firmy.
Kolejna opcja to outsourcing, czyli skorzystanie z usług innych podmiotów. Korzystne może okazać się zlecenie niektórych zadań zewnętrznym podwykonawcom.
Inne rozwiązanie to oddelegowanie części polskiego zespołu za granicę. Wybierając to wyjście, musisz pamiętać o tym, aby nie zaszkodzić rodzimemu rynkowi, a specjalistów i najlepszych menedżerów mieć zarówno w zespole w Polsce, jak i w drugim państwie.
Po raz kolejny trudno wskazać jedno najlepsze rozwiązanie. Wiele zależy od wielkości przedsiębiorstwa, a także od branży, w której działa. Zawsze warto poszerzać zespół o pracowników pochodzących z danego kraju. Dzięki ich znajomości języka, kultury oraz gospodarki, łatwiej jest dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.
Dostosowanie usług: od strony aż po nazwę marki
Planowanie zagranicznej ekspansji wymaga przygotowania finansowego: większego lub mniejszego, w zależności od tego, jak wiele pracy należy poświęcić na dostosowanie usług do nowego rynku. W przypadku sklepu internetowego poniesione koszty mogą być niewielkie. Należy jedynie wykupić domenę z lokalnym rozszerzeniem, bądź globalną oraz przetłumaczyć witrynę. Zazwyczaj jednak przygotowywanie strony internetowej oraz całego zaplecza usług jest zdecydowanie bardziej wymagające i sprowadza się do znacznie bardziej zaawansowanych procesów niż „kopiuj–wklej”. Adresy www, których nie tworzono z myślą o konwersji, należy stworzyć niemalże od podstaw, a wszystkie tłumaczenia powinny być starannie skonsultowane z native speakerami. Jeśli rozważasz wejście na kolejne rynki, warto współpracować z działem IT i stworzyć uniwersalny szablon, który będziesz mógł w przyszłości wykorzystać i skonfigurować według potrzeb bez angażowania developerów.
Na...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!