Must have
By liczyć się na rynku, Marketing Automation po prostu trzeba mieć. Wszyscy się z tym zgadzają, każdy o tym mówi, ale ktokolwiek miał bliższą styczność z wdrożeniem, wie, że droga do sukcesu w tej materii zwykle bywa usłana różami… bez płatków, z łodygami o wielkich kolcach. Na tej drodze, niczym w filmie przygodowym, bohaterowie zmagają się z wieloma wyzwaniami i nie każdy z nich doczeka happy endu.
Rys. 1. Źródło: Tomasz Paciorek, Graphic Designer, Synerise
Dużo wdrożeń Marketing Automation się nie powiodło i trzeba o tym mówić otwarcie. Istnieje wiele powodów tych porażek, ale najczęstszą przyczyną jest trudność w zbieraniu i we właściwym przetwarzaniu odpowiednich danych. Mówiąc wprost, Marketing Automation to nie perpetuum mobile. Świetnie sprawdza się w działaniu, ale pod warunkiem że do jego silnika na bieżąco dolewamy wartościowej mieszanki danych.
Co więcej, marketerzy muszą się mierzyć także z kolejnymi wyzwaniami:
- Kluczową rolę w Marketing Automation nadal odgrywa człowiek: to on decyduje na podstawie analiz, jak ustawić automatyzacje. W dużych firmach jest to często praca na cały etat dla kilku osób.
- Automatyzacje nie aktualizują się same: raz skonfigurowane działają, ale czy na pewno tak chcemy? W dynamicznie zmieniającym się świecie warto podążać za odbiorcą.
Jak więc w obliczu powyższych problemów:
- zdobyć odpowiednie dane,
- zapewnić proste wdrożenie i łatwą integrację,
- odciążyć ludzi,
- sprawić, by reakcja na zmiany była jeszcze szybsza?
Choć algorytmy jeszcze nie są dopuszczane, by pisać za nas treści komunikatów i ustawiać kampanie, możemy dzięki nim zaoszczędzić mnóstwo czasu. Nowe narzędzia pozwalają także uniknąć wielu problemów związanych z implementacją i migracją informacji z dotychczas używanych systemów.
Potęga drzemie w danych
Osoby związane z AI (sztuczną inteligencją), myśląc o użytkowych aspektach swoich odkryć, rozpisały wiele scenariuszy dla branży retail i e-commerce. Okazało się, że algorytmy uczenia maszynowego mogą mieć szerokie zastosowanie w działaniach marketingowych, co stworzyło podwaliny nowego podejścia do Marketing Automation.
O tym, jak innowacyjne są to rozwiązania, może świadczyć fakt, że na świecie tylko 22 tys. specjalistów ma kwalifikacje w obszarze AI. To o połowę mniej niż pracuje w polskim ZUS-ie. Nie oznacza to jednak, że temat jest w powijakach.
Skuteczność nowoczesnej automatyzacji marketingu
Na rynku już istnieją rozwiązania, które przy wykorzystaniu AI pozwalają zapewnić wzrost przychodów na średnim poziomie 8%, a w najlepszym wypadku nawet o 30%.
Wszystkie dane o Twoich klientach z kanałów offline i online (czyli omnichannel) są przetwarzane w czasie rzeczywistym, w efekcie czego otrzymujesz serię rekomendowanych działań, które pomagają zautomatyzować konkretne scenariusze
kampanii.
Co zyskuje Marketing Automation w połączeniu ze sztuczną inteligencją?
Algorytmy operują na olbrzymich ilościach danych, dzięki czemu możesz m.in. prognozować, jak będą zachowywać się w najbliższej przyszłości dane segmenty klientów: kto będzie skłonny zakupić dany produkt, a kto nie. Następnie wyciągasz wnioski i działasz, np. wysyłając specjalne promocje do osób najbardziej skłonnych skonwertować się na sprzedaż. Ponadto AI pomaga dynamicznie serwować rekomendacje. Choć większość dużych e-commerce wyświetla rekomendowane produkty, za tymi systemami kryją się głównie proste filtry i zapytania do baz danych. System wspomagany przez AI pozwala robić to szybciej i zdecydowanie dokładniej, ponieważ na bieżąco przetwarza dane o milionach powiązań między produktami a ruchami użytkowników serwisu.
Jakie informacje o kliencie i produkcie zyskujemy dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w Marketing Automation:
- czy i kiedy klient powróci do sklepu,
- które oferty zmotywują klienta do dokonania ponownych zakupów,
- które produkty rekomendować:
- w momencie rozpoczęcia interakcji,
- w trakcie interakcji,
- podczas finalizacji koszyka,
- pomiędzy wizytami.
Za pomocą AI możesz dokonywać m.in. analizy RFE (Recency, Frequency, Engagement) czy RFM (Recency, Frequency, Monetary), wdrażać od ręki systemy wyświetlania podobnych i komplementarnych produktów, porównywać wyniki kampanii czy optymalizować czas wysyłki komunikatów. Dzięki temu będą one dostarczane w czasie najodpowiedniejszym dla danej osoby. Dodaj do tego najbardziej oczekiwane przez klientów produkty i wyświetlanie na ulubionym urządzeniu, a otrzymasz niemal idealną personalizację. Systemy AI Marketing Cloud są w stanie automatycznie analizować zachowania klientów oraz szacować ich wartość.
RFM i RFE – maksymalne wykorzystanie wiedzy o działaniach klientów
RFM (Recency, Frequency, Monetary) – narzędzie służące do określania wartości klientów na podstawie ich wcześniejszych zakupów.
Na podstawie trzech zmiennych można dokonywać tzw. scoringu klientów i szacować ich skłonności zakupowe. Systemy AI Marketing Cloud są w stanie robić takie analizy automatycznie.
Co oceniamy?
- Zmienna nr 1 (Czas): Ile czasu upłynęło od ostatniego zakupu? Zasada: Im krótszy czas, tym wyższa wartość danego klienta.
- Zmienna nr 2 (Częstotliwość): Jak często/ile razy dany klient dokonywał zakupów w naszym sklepie? Zasada: Im częściej klient kupował, tym jego wartość jest wyższa.
- Zmienna nr 3 (Kwota zakupu): Ile klient zostawił pieniędzy w naszym sklepie? Zasada: Im więcej klient wydaje, tym wyższa jest jego wartość.
RFE (Recency, Frequency, Engagement) to bazująca na modelu RFM metoda oceny zaangażowania klienta.
Co oceniamy?
- Zmienna nr 1 (Czas): Ile czasu upłynęło od ostatniego zakupu?
- Zmienna nr 2 (Częstotliwość): Jak często/ile razy dany klient dokonywał zakupów w naszym sklepie?
- Zmienna nr 3 (Zaangażowanie): Ile czasu klient spędził na stronie, ile kliknięć wykonał, czy zapisał się do newslettera, czy polubił firmę w kanałach społecznościowych itd.
All-in-one
Biorąc pod uwagę olbrzymią liczbę danych z poszczególnych kanałów, budowanie własnych systemów w e-commerce zwyczajnie się nie opłaca. Najrozsądniejsze jest sięganie po rozwiązania zintegrowane, które od początku do końca będą przetwarzały wszystkie zebrane dane i dbały o trafność automatyzacji.
TABELA 1. Tradycyjny Marketing Automation kontra system klasy AI Marketing Cloud
Tradycyjny Marketing Automation | System klasy AI Marketing Cloud |
Po spełnieniu warunku X automatycznie wyś... |
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!