Logistyka wielkich miast
Zmieniające się zwyczaje zakupowe wymuszają na dystrybutorach dostosowanie łańcuchów dostaw do miejskiego formatu logistycznego przeznaczonego do obsługi najważniejszych ośrodków konsumenckich. Kluczowe jest bycie blisko obszarów gęsto zaludnionych, gdyż to one są zamieszkiwane przez aktywnych, wymagających i wyznaczających trendy konsumentów. Chodzi tutaj głównie o milenialsów. To właśnie to pokolenie napędza światową konsumpcję. Z danych przytoczonych w raporcie CBRE wynika, że w Wielkiej Brytanii milenialsi dokonują w ponad jednej trzeciej swoich zakupów niespożywczych w internecie, a do 2019 r. będzie tak robić już połowa z nich.
Czym jest ostatnia mila?
- Końcowy, ale niezwykle ważny i stanowiący niemałe wyzwanie element łańcucha dostaw.
- Moment, w którym klient otrzymuje przesyłkę do ręki. To, w jaki sposób się to odbędzie, wpłynie na jego ocenę jakości całego procesu i wizerunek sklepu internetowego, w którym zamawiał produkt.
- Zapewnienie odbiorcy maksimum elastyczności i wygody, aby nie musiał on m.in. długo czekać na kuriera czy stać w kolejce na poczcie. Proponowane rozwiązania powinny gwarantować, że konsument odbierze zamówioną przez siebie przesyłkę, kiedy chce i w miejscu dla siebie optymalnym.
Natomiast zgodnie z danymi przedstawionymi przez ONZ 54% populacji światowej to mieszkańcy miast, przy czym grupa ta rośnie szybciej niż ogólna liczba ludności świata. Wskaźnik urbanizacji dla Polski od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie i jest jeszcze wyższy niż średnia światowa (60%). W sześciu największych polskich aglomeracjach – Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu – mieszka aż 13% Polaków.
Oczekiwania konsumentów na pierwszym planie
Wielkomiejski styl życia – praca po godzinach lub na kilku etatach, godziny spędzone w korkach i często duże odległości pomiędzy pracą a domem oraz domem a centrami handlowymi – sprzyja popularyzacji zakupów przez internet. Z powodzeniem można ich dokonać w międzyczasie, np. będąc w pracy lub tkwiąc w korku podczas jazdy komunikacją miejską.
Innowacje stanowią również magazyny wielopoziomowe, które są praktycznym rozwiązaniem dla światowych ośrodków o ograniczonej dostępności gruntów. Tam, gdzie miejsca na nowe budynki jest niewiele, a potrzeby e-commerce rosną, takie rozwiązanie zwiększa faktyczną powierzchnię użytkową każdego metra kwadratowego.
Na zmianę zwyczajów zakupowych mieszkańców największych aglomeracji ma także wpływ niedawno wprowadzony zakaz handlu w niedziele. Ludzie wolą unikać długich kolejek do kas w piątkowy wieczór lub w sobotę i zatłoczonych parkingów, na których nie ma wolnych miejsc, a po zakupach trudno z nich wyjechać. Klienci wybierają więc zakupy online. W związku z tym najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed sektorem logistycznym, jest dostarczenie towarów do domów konsumentów w jak najkrótszym czasie. Dlatego zaistniała potrzeba stworzenia miejsc dostaw wokół gęsto zaludnionych obszarów.
Innowacje w służbie ostatniej mili
Logistyka miejska wciąż się rozwija i sięga po innowacyjne rozwiązania technologiczne, które wyniosą standard obsługi klientów na jeszcze wyższy poziom. Bardzo pomocne okazują się m.in. zbiory Big Data, których analiza jest niezwykle istotna w usprawnieniu procesu dostawy. Duże zbiory danych z punktu widzenia operatorów logistycznych stanowią źródło kreatywnych rozwiązań, takich jak funkcje śledzenia czy powiadamiania konsumentów oraz wysyłania wiadomości do kierowców, a także usługi dostawy do sprzedawców wielokanałowych.
Innowacje stanowią również magazyny wielopoziomowe, które są praktycznym rozwiązaniem dla światowych ośrodków o ograniczonej dostępności gruntów. Tam, gdzie miejsca na nowe budynki jest niewiele, a potrzeby e-commerce rosną, takie rozwiązanie zwiększa faktyczną powierzchnię użytkową każdego metra kwadratowego. Dostęp do wyższych pięter magazynów wielopoziomowych jest możliwy na dwa sposoby: poprzez rampę oraz windę towarową.
Na popularności zyskują też paczkomaty, czyli usługa samoobsługowej dostawy przesyłek, gdzie klienci mogą wybrać jako adres dostawy jeden z automatów pocztowych z listy zawierającej różne lokalizacje, a następnie odebrać swoje zamówienie poprzez wprowadzenie nadanego im indywidualnego kodu. Model ten jest wykorzystywany w dużych światowych ośrodkach miejskich, takich jak Nowy Jork, Seattle, Chicago, Londyn oraz Hongkong, a także na rynkach: francuskim, niemieckim i włoskim. W Polsce również cieszy się on popularnością – tylko w 2016 r. z paczkomatów InPost skorzystało aż 4,6 mln Polaków. Co ważne, paczkomaty są umiejscowione najczęściej na terenach sklepów zlokalizowanych w obszarach miejskich.
Rys. 1. Źródło: CBRE i Panattoni Logistics Confidence Index Poland 2017
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem, które ułatwia ostatnią milę, są centra przeładunku przed ostateczną dostawą do odbiorcy. Stworzone w celu szybkiej realizacji zamówień idących do klientów, często zlokalizowanych w odległości zaledwie kilku kilometrów. Zamówienia z jednego lub większej liczby dużych centrów realizacji są dostarczane, sortowane, a następnie przygotowywane do ostatecznej dostawy do odbiorcy. Dostawa zamówienia od tego momentu jest realizowana na wiele różnorodnych sposobów, m.in. przy wykorzystaniu lokalnej firmy kurierskiej czy posłańców rowerowych.
Ewolucja łańcucha dostaw
Przed zaistnieniem sektora e-commerce łańcuchy dostaw funkcjonowały w znacznie prostszy sposób. Cykle rotacji zapasów były dłuższe i w związku z tym bardziej...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!