Lokalnie w e-commerce? Oczywiście, że tak!

Analityka Technologia

Wyszukiwarka lokalna to bardzo ważny element każdego e-commerce, a jednak nie każdy zajmujący się marketingiem sklepów o tym wie i docenia jej znaczenie. Od bycia świetnym źródłem ruchu z organic po bycie miejscem, gdzie tracimy wielu klientów, strony wyników wyszukiwania mają ważną rolę w Twoim e-commerce. Sprawdź, czy znasz te 5 aspektów ich optymalizacji i wykorzystania.

1. Analityka

Jeśli nie analizujesz tego, co użytkownicy wpisują w Twoją wyszukiwarkę lokalną jesteś na straconej pozycji. Brak danych to brak zmian i możliwości podejmowania decyzji. Zacznij od skonfigurowania zbierania danych: W Google Analytics w zakładce administracja przejdź na poziom widoku i pod linkiem Ustawienia widoku > Śledzenie wyszukiwania w witrynie kliknij Włącz oraz podaj zmienną w jakiej przechowywana jest wyszukiwana fraza. Jak znaleźć tą zmienną? Wpisz coś w wyszukiwarkę na Twojej stronie. Jeśli w Twojej wyszukiwarce wygląda to tak jak w Zalando to parametrem wyszukiwania jest q. Jeśli tak jak na Allegro, to parametrem wyszukiwania jest string

Tak wygląda konfiguracja raportu wyszukiwani w Google Analytics

Co jeśli nie masz takiego parametru jak na przykład Answear.com (przykład)? Wówczas albo musisz zmienić adresację, albo delikatnie hackować zbieranie, ale nadal jest to możliwe.

Podpowiedź: raport zbiera dane od momentu jego konfiguracji. Jeśli chcesz dostać się do wcześniej zbieranych danych, a każda strona wyników wyszukiwania miała słowo kluczowe w tytule strony lub w adresie url (np.: Zalando dla szukanego słowa klapeczki ma url) to znajdziesz takie strony w raporcie Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony  stosując odpowiedni filtr na elementy wspólne powyższego adresu.

W raporcie zobaczysz czego szukają użytkownicy witryny oraz poznasz ważne parametry takie jak % wyjść z wyszukiwania, % zawężeń wyszukiwania, czas po wyszukiwaniu czy średnia głębokość wyszukiwania. Do analizy podejdź wielotorowo: analiza top10 wyszukiwanych treści plus analiza długiego ogona pod kątem wzorców. Dodatkowo szukasz odchyleń od normy, które wskazują np.: na pytania bez wyników wyszukiwania albo problemy wyszukiwarki z odmianami słów przez przypadki czy liczby. tu również odkryjesz, że powinieneś ulepszać tytuły i opisy produktów o słowa po jakich szukają ich użytkownicy.

Przykładowy raport wyszukiwania w Google Analytics

2. Optymalizacja szybkości działania

Wiele osób uruchamiając narzędzia do analizy szybkości ładowania się strony używa ich na stronie głównej sklepu oraz na karcie produktu i kategorii. Nie wolno nam zapomnieć jednak o wynikach wyszukiwania. Dodatkowo wspomniane popularne strony zazwyczaj są już wcześniej zoptymalizowane dla użytkownika w cache, a wyniki wyszukiwania dla nowych słów na pewno nie. Dlatego testuj to z głową uruchamiając Lighthouse (darmowa wtyczka do Chrome uruchamiana w zakładce Audits w konsoli, konsolę uruchomisz przyciskiem F12) raczej przez stronę web.dev lub w PageSpeed Insights testując wyniki dla jakiegoś losowego, ale występującego w Twoich produ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy