Marketing automation – co wybrać, aby zyskać więcej?

Temat numeru

Systemy typu marketing automation, które mają pomóc nam w codziennej pracy operacyjnej, a także przede wszystkim zautomatyzować i spersonalizować nasze działania, to temat, który nieustannie jest na topie. Dobrze dobrane i skonfigurowane narzędzie pozwoli bowiem nie tylko zwiększyć przychody witryny, np. skutecznie ratując porzucony koszyk użytkownika, ale też przejmie komunikację, wznosząc ją na zupełnie nowy poziom. Personalizowane wiadomości wysyłane w odpowiednim momencie pozwalają utrzymać bieżący dialog z użytkownikami, odpowiadając bezpośrednio na ich potrzeby i zainteresowania. Na tym etapie zazwyczaj pojawia się pytanie, który z systemów najlepiej sprawdzi się dla Twojego biznesu. Szczególnie jeżeli nie oczekujesz rozwiązania „pudełkowego”, tylko systemu pełnego funkcjonalności, dopasowanego do Twoich potrzeb i prowadzonego biznesu. W poniższym zestawieniu przedstawiam cztery interesujące i różnorodne systemy marketing automation. Który najlepiej sprawdzi się u Ciebie? Zapraszam do lektury!

1. Synerise S.A.

Nasze zestawienie zaczynam od bardzo popularnego ostatnimi czasy rodzimego Synerise. Wsparcie dla krakowskiego klubu piłkarskiego sprawiło, że w mediach szeroko i głośno jest o założycielu systemu Jarosławie Królewskim. Synerise S.A. (dawniej HG Intelligence) zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania do zarządzania kampaniami marketingowo-sprzedażowymi i wykorzystuje do pracy algorytmy sztucznej inteligencji (Al Growth Cloud). 
 

Synerise o sobie: 

„Jesteśmy technicznymi artystami i rewolucjonistami. Poruszamy biznes, nieustępliwie rzucając wyzwanie technologicznemu status quo. Demokratyzujemy technologię przyszłości, koncentrując się na ciągle ewoluujących innowacjach. Tworzymy inteligentne, kompleksowe rozwiązania technologiczne, dane naukowe oraz platformy i rozwiązania AI, aby umożliwić niespotykany wzrost dla naszych klientów. Jesteśmy zespołem złożonym z różnorodnych i odważnych ludzi, którzy chcą się stale rozwijać i poszerzać horyzonty.”



Synerise jest to platforma Customer Engagement and Business Growth. Zawiera ona wiele funkcji narzędzi klasy business intelligence, marketing automation oraz revenue performance management, a także personalizacji, CRM i analityki internetowej. Dla firm B2B i B2C oznacza to możliwość pozyskiwania informacji o zachowaniu klientów – zarówno online, jak i offline, analizowania ich i wykorzystywania w kontekście zwiększania efektywności działań biznesowych. Oprócz klasycznej, demograficznej segmentacji Synerise wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego. Bazują one na analizie nie tylko danych historycznych, ale i bieżących zebranych w czasie rzeczywistym. Taka funkcjonalność platformy pozwala na kompleksowe zarządzanie relacjami z klientami, a także tworzenie spersonalizowanych ścieżek zakupowych klienta.

Synerise posiada autorski silnik AI. Algorytmy sztucznej inteligencji analizują pozyskane o użytkownikach dane i na ich podstawie rekomendują produkty wizualnie podobne lub alternatywne, które potencjalnie mogą wzbudzić zainteresowanie, sugerują towary komplementarne, tworzą rekomendacje personalizowane lub dotyczące zawartości koszyka. Synerise wykorzystuje własną bazę danych in-memory oraz autorskie algorytmy sztucznej inteligencji, jednocześnie korzystając z oprogramowania zewnętrznego, m.in. Microsoft Azure, Apache Hadoop, Spark, Kafka, Yarn.

Narzędzie jest dedykowane głównie dla dużych przedsiębiorstw, sieci handlowych prowadzących sprzedaż zarówno online, jak i offline i chcących efektywnie zbierać dane o aktywności użytkowników we wszystkich kanałach sprzedaży oraz posiadających duże budżety reklamowe. Jest również dostępne dla mniejszych przedsiębiorstw, które jednak nie będą mogły w całości skorzystać z jego potencjału. Firma pozwala sobie na pewną elastyczność w ramach dopasowywania narzędzia do potrzeb klienta, oferując również tworzenie funkcjonalności dedykowanych.

Synerise posiada wszystkie niezbędne narzędzia do tworzenia i prowadzenia kampanii digital przy wykorzystaniu e-mail, SMS, web push, mobile push, dynamic content, RTB czy landing page:

  • monitoring zachowań konsumenckich na stronie internetowej – website visitor tracking, 
  • zbieranie danych z aplikacji mobilnych – mobile tracking, 
  • obserwację mediów społecznościowych, 
  • analizowanie informacji gromadzonych dzięki działalności call centers, 
  • monitorowanie zewnętrznych stron internetowych, 
  • wykorzystywanie geolokalizacji, 
  • dane transakcyjne, 
  • wykorzystywanie technologii Bluetooth, Wi-Fi i beacon w sklepach stacjonarnych i punktach sprzedaży 

 

TABELA 1. Wybrane funkcjonalności Synerise
Moduł Elementy
Pragmatic AI
  • inteligentna wyszukiwarka, biorąca pod uwagę dane behawioralne użytkowników
  • rekomendacje produktów i treści
  • optymalizacja kampanii w czasie
  • estymacje sprzedaży
  • analiza atrybucji
Omnichannel
Experience
  • intuicyjny kreator scenariuszy automatyzacji (drag’n’drop)
  • testy A/B/X
  • zaawansowane opcje ustawiania harmonogramu scenariuszy
Customer
Intelligence
  • łączenie komunikacji z klientem z wielu kanałów
Hyper
Personalization
  • personalizowane rekomendacje
Business Analytics
  • metryki wbudowane i niestandardowe, segmentacja, dashboardy, lejki konwersji, raportowanie
  • geolokalizacja – łączenie danych offline z online
Data Orchestration
  • personalizacja rekomendacji


Każda wycena i wdrożenie narzędzia odbywa się indywidualnie dla każdego klienta. Według wcześniejszej witryny miesięczny koszt subskrypcji zaczynał się od kwoty 129 dol. Obecnie dostępny jest darmowy okres próbny na zapoznanie się z narzędziem przez 21 dni. 

Modele biznesowe:

  • SaaS,
  • Private Cloud,
  • On-Premise (self-hosted)

 

Nagrody

  • Ernst and Young – 30 Global Innovative and Technology High Growing Startups 
  • Kraków Special Economic Zone – 20th Anniversary Price – Best Startup 
  • Microsoft Global Retail Award 2018 Runner Up 
  • Microsoft New Poland Partner of the Year 2017 
  • Microsoft Poland Partner of the Year 2018 
  • New Europe 100 by Respublica, Google, Financial Times 
  • Retail Evolution Award 2016 by RetailNet 
  • The Most Innovative Polish Study Program 


2. Exponea

Założona w 2015 roku w Bratysławie Exponea Experience Cloud to platforma do obsługi klientów i zarządzania danymi, która przyśpiesza rozwój e-commerce dzięki automatyzacji zaradczej opartej na sztucznej inteligencji oraz pomaga poprawić kulturę firmy dzięki lepszej współpracy między departamentami i koncentracji na klientach. Firma wspiera handel elektroniczny na całym świecie, dostarczając swoim klientom wysoce spersonalizowane doświadczenia, podnosząc współczynniki konwersji. 

Exponea jest najszybciej rozwijającą się firmą SaaS w Europie według listy SAAS 1000 i numerem 1 w dziedzinie oprogramowania do automatyzacji marketingu 2017 od G2CROWD. Dzięki zespołowi ponad 140 profesjonalistów działających na całym świecie Exponea pomaga klientom na pięciu kontynentach uzyskać maksymalną wartość ze zbierania danych o interakcjach użytkowników, analizowania ich i odpowiedniej reakcji. Ponad 1000 e-commerce i analitycznych specjalistów używa teraz Exponea. 

Narzędzie jest dedykowane dla sklepów internetowych. Wcześniej głównym segmentem rynku, na którym firma się skupiała, były sklepy modowe, natomiast w miarę rozwoju narzędzia firma prowadzi ekspansję również w inne sektory rynku. Według bezpośredniej informacji, minimum, jakie trzeba spełnić, aby myśleć o wdrożeniu tego narzędzia, to więcej niż 200 tys. wejść na stronę miesięcznie. 

 

TABELA 2. Wybrane funkcjonalności Exponea
Część systemu Elementy
Kampanie
  • edytor kampanii drag&drop
  • reguły kampanii oparte na planowaniu w czasie
  • lub zdarzeniach
  • testy A/B
  • w pełni edytowalne szablony wiadomości
  • wsparcie dla silnika szablonów Jinja
  • kreator e-maili WYSIWYG
  • web layers z testami A/B
  • rekomendacje
  • zarządzanie kampaniami cross-channel
Analityka
  • modelowanie atrybucji
  • niestandardowe raporty i analizy
  • niestandardowe wyrażenia i metryki
  • personalizowane i działające agregaty danych
  • czytelne dashboardy
  • lejki
  • predykcje behawioralne
  • retencja użytkowników
  • analiza geograficzna
  • recyzyjna segmentacja
Integracje PostgreSQL, MySQL, BigQuery, Shopify, Facebook
Ads, Zapier, Amazon Alexa, Google Adwords, Mailgun
Importowanie
i przechowywanie
danych
  • BlinkBytes – przechowywanie danych czasu rzeczywistego
  • Hadoop – stała baza danych
  • CRM z historią zachowania użytkownika 360*
  • bogate API dla integracji
  • funkcjonalność importu danych



Exponea to sieć modułów wykorzystujących sztuczną inteligencję i analitykę danych w czasie rzeczywistym pomagających zwiększyć zaangażowanie, retencję i sprzedaż dla internetowych firm B2C. 

Exponea pomaga internetowym firmom B2C zrozumieć swoich klientów i komunikować się z nimi w atrakcyjny sposób. Narzędzie podzielone jest na kilka pakietów, które można łączyć dowolnie w zależności od potrzeb: 

  • jądro systemu – platforma danych użytkowników z śledzeniem cross-device i analityką,
  • zarządzanie omnichannel, 
  • platforma do optymalizacji konwersji, 
  • rekomendacje produktowe, 
  • moduł predykcji. 

 Exponea umożliwia bezpośrednią realizację działań na jednej platformie, ponieważ bezproblemowo obejmuje cały proces, do którego należą: 

  • przechwytywanie danych z dowolnego źródła, 
  • moduł analityki czasu rzeczywistego zawierający zaawansowane funkcje, takie jak modele atrybucji i prognozowania, 
  • automatyzacja marketingu z kreatorem kampanii drag’n’drop, 
  • omnichannel (e-mail, SMS, push, FB Messenger, niestandardowe grupy odbiorców, webhacks, bannery, personalizacja, backend export). 

Klienci mogą ponadto korzystać z chmury prywatnej, a także uzyskać dostęp do ekosystemu Hadoop Exponea. 

Najnowsza zmiana polega na tym, że Exponea jest zintegrowana z Amazon Alexa i można ją kontrolować za pomocą poleceń głosowych. 

Według firmy największą zaletą rozwiązania jest dopasowanie narzędzia pod potrzeby klienta – budowanie go z modułów. Wszystkimi kampaniami można zarządzać z poziomu jednego dashboardu. Dodatkową zaletą jest doskonały suportem, który odpowiada na wiadomości w około 2 minuty. 
Model sprzedaży: Model Saas.

Firma gwarantuje zwrot z inwestycji w ciągu 8 tygodni po wdrożeniu narzędzia, jeśli nie było oczekiwanych rezultatów lub w przypadku błędów i opóźnień ze strony dostawcy narzędzia. 

Obecnie nie ma dostępnych pakietów cenowych – dla każdego klienta cena kalkulowana jest indywidualnie. Na wstępnym etapie prowadzona jest kompletna analiza biznesu – stanu obecnego i celów biznesowych. Na podstawie analizy przedstawiana jest konkretna propozycja funkcjonalności oraz indywidualna cena – koszty zaczynają się od 4 tys. euro wzwyż. Oprócz samej opłaty abonamentowej, firma oferuje usługi consultingowe.

3. Insider

Założony w 2012 roku Insider to zintegrowana platforma zarządzania rozwojem, która pomaga marketerom napędzać wzrost na całej ścieżce, od pozyskiwania do aktywacji, utrzymania klienta i zysku. Wykorzystując segmentację opartą na sztucznej inteligencji i możliwościach uczenia maszynowego, Insider umożliwia marketingowcom dostarczanie spersonalizowanego wglądu w Internet, mobilną przeglądarkę internetową, aplikacje mobilne i kanały reklamowe. System jest łatwy w implementacji i prosty w użyciu. Insider upraszcza życie marketingowców i pomaga im w rozwoju...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy