Z e-commerce przez świat: Czechy

Strategia

Czechy to niewiele ponaddziesięciomilionowy kraj, którego aż 90% mieszkańców ma dostęp do internetu, a liczba sklepów internetowych przekroczyła niedawno 40 tys. Jak podaje Expandeco, oznacza to, że na jeden sklep internetowy przypada tylko 246 mieszkańców. Już te dane pokazują, jak bardzo ten rynek różni się od polskiego. Czym jeszcze się charakteryzuje?

Rynek czeski w pigułce

Czesi uwielbiają zakupy przez internet. Wydane w styczniu 2019 roku podsumowanie Hootsuite „Digital 2019 Czech Republic” podaje, że wartość rynku e-commerce wzrosła o prawie 9% w skali roku i wynosi obecnie 2,52 mld dolarów. Statista.com analizuje, że do 2022 roku prawie 5,4 mln mieszkańców Czech będzie regularnie robiło zakupy online, wydając przeciętnie 635 dolarów rocznie.

Rys. 1. Czechy a zakupy w internecie – podstawowe informacje


Mimo że mamy do czynienia z niewielkim krajem, jego siła nabywcza jest znacząca: raz – dzięki coraz to bogatszym portfelom, a dwa – dzięki lojalności zakupowej klientów. Według najnowszych danych GfK „Purchasing Power, Europe 2018”, siła nabywcza przeciętnego Czecha wynosi 12 473 euro. Dla porównania, potencjał Polaków to zaledwie 7228 euro na mieszkańca, czyli mniej niż połowa średniej europejskiej.

Czesi – online’owi i mobilni

Aż 93% najmłodszych Czechów w wieku od 16 do 24 lat codziennie korzysta z internetu. Wśród grup starszych wygląda to następująco: w przedziale 25–34 lata – 89%, 35–44 lata – 84%, zaś wśród dojrzalszych pokoleń: 75% w przedziale 45–54 lata, zaś 64% wśród osób powyżej 55. roku życia (dane Statista.com „Daily Internet usage rate in Czech Republic”).
Większość dokonuje zakupów online, wybierając komputer, natomiast niezwykle dynamicznie rosną zakupy mobile, z wykorzystaniem tabletów oraz smartfonów.

Czym kierują się Czesi podczas zakupów?

Cena nie stanowi głównego kryterium przy wyborze sklepu. Czesi przywiązują dużą wagę do jakości kupowanych produktów, ale równie ważne są dla nich kryteria, takie jak: szerokość asortymentu w danym sklepie, czytelny opis produktu, dogodne opcje dostawy oraz jakość obsługi klienta.

Rys. 2. E-zakupy w Czechach w 2018 roku

Oczekiwania w zakresie obsługi klienta są w Czechach bardzo wysokie. Czesi chcą kupować na stronach z opisami produktów i procedurą zakupów w ich rodzimym języku, chcą być obsługiwani w swoim języku, a jeśli obsługa prowadzona jest przez rodowitych Czechów, to dla naszych sąsiadów stanowi to dodatkowy atut. Czesi oczekują obsługi klienta prowadzonej w wielu, dogodnych dla nich kanałach. Co ciekawe – zdecydowanie wolą kontakt via e-mail lub czat niż telefon.
Cechą charakterystyczną naszych sąsiadów jest przywiązywanie dużej wagi do opinii i rekomendacji. Główne porównywarki – takie jak m.in. Heureka, Zboži czy Hledejceny – posiadają nie tylko opcję weryfikacji cen, ale przede wszystkim ranking e-sklepów. Dodatkowo umożliwiają umieszczenie recenzji lub wideorecenzji, które mogą odnosić się nie tylko do samego e-sklepu, ale także produktu, obsługi czy dostawy. Co ciekawe – w Czechach powstały już wyspecjalizowane wyszukiwarki, koncentrujące się na opiniach dotyczących danego asortymentu, np. odzieży, obuwia, wyposażenia wnętrz czy gier komputerowych (m.in. Favi, Biano, Designforumshop i wiele innych).

Moda wyprzedza elektronikę

Do 2017 roku Czesi najczęściej kupowali elektronikę, perfumy oraz produkty spożywcze. Ostatni rok przyniósł zmianę. W 2018 roku na prowadzenie wysunął się segment mody, czyli odzież i akcesoria, który zanotował wzrost aż o 12%.

Rys. 3. Segment fashion w czeskim e-commerce

Druga z kolei kategoria produktowa – elektronika i media – wygenerowała 790 mln dolarów sprzedaży, ze wzrostem rocznym w stosunku do 2017 na poziomie 5,2%. Kolejne miejsca należą do: branży spożywczej i całego FMCG (wzrost o 7,9%), mebli i wyposażenia wnętrz (wzrost o 12%) oraz do zabawek i obszaru „hobby” (wzrost o 8,9%).
Ze względu na popularność branży fashion w Czechach i jej dynamikę rozwoju w krajach ościennych w ubiegłym roku Zalando rozpoczęło u naszych południowych sąsiadów swoją działalność. To dobry ruch, ponieważ w myśl prognoz Eurostatu do 2021 roku rynek fashion zwiększy się o kilkadziesiąt procent w każdym z tych krajów: w Rumunii jego wartość może się nawet podwoić (96%), na Węgrzech wzrośnie o 70%, na Słowacji – o 58%, a w Czechach – o 42%.

Płatności – kartą kredytową czy za pobraniem?

Według Export.gov 76% Czechów kupujących online preferuje płatności z użyciem karty kredytowej. Z kolei inne dane (za: c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy