Jak rozpocząć sprzedaż międzynarodową w modelu cross-border?

Temat numeru

Początkowo przedsiębiorstwa działające w branży e-commerce koncentrowały się na rynku lokalnym. Od pewnego czasu jednak obserwujemy rosnące zainteresowanie rynkami ościennymi, a w szczególności takimi krajami jak: Niemcy, Francja, Holandia, Dania, Szwecja, Norwegia, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia. Rynki te mają odmienną charakterystykę i wymagają zastosowania różnych rozwiązań logistycznych. 

Jak dobrać odpowiednią lokalizację? Jest to jedna z kluczowych decyzji, które należy podjąć w modelu cross-border. Decyzja o wyborze konkretnej lokalizacji nie jest jednopłaszczyznowa. Do analizy dochodzą takie kryteria jak: dostępność pracowników, dostępność powierzchni magazynowych i termin startu operacji. Profesjonalny operator logistyczny taką analizę dla Ciebie przeprowadzi.

Podejście do logistyki

Ważne, aby operator logistyczny był w stanie przedstawić i przybliżyć Ci specyfikę rynków, na których chciałbyś prowadzić ekspansję. Czy wiesz, że Skandynawowie najczęściej wybierają dostawę do paczkomatów (PickUp points), Niemcy są przyzwyczajeni do odnoszenia zwrotów na pocztę, a dla Szwajcarów ważne są jak najmniej skomplikowane procesy odprawy celnej?

Preferencja dostawy do domu wśród Europejczyków spadła z 68% w 2014 r. do 51% w 2017 r. 63% respondentów jest zainteresowanych wysyłką do alternatywnej lokalizacji, jeśli cena będzie niższa niż dostawa D2D1.

Warto zauważyć, że aż 54% konsumentów twierdzi, że opcje doręczenia definiują, czy powrócą do danego sklepu internetowego. W przypadku negatywnych doświadczeń z tym związanych aż 39% nigdy nie dokona ponownego zakupu2.

Co uwzględnić, wybierając lokalizację magazynu: 

 

  • Jakie rynki chcemy obsługiwać.
  • Jakie są preferencje klientów tych rynków odnośnie do dostawy towaru.
  • Gdzie aktualnie magazyn jest zlokalizowany i jaki procent wysyłek będzie realizowany w modelu cross-border.
  • Jaka jest charakterystyka produktów. Czy waga i gabaryty przesyłek są nieduże, a jeśli tak, to czy przypadkiem nie powinna być brana pod uwagę bliskość portu lotniczego.

 

Twój operator z pewnością opowie Ci o takich aspektach prowadzenia biznesu w ujęciu międzynarodowym, a także zaoferuje pełną paletę możliwych serwisów.

Czy wiesz, że Skandynawowie najczęściej wybierają dostawę do paczkomatów (PickUp points), Niemcy są przyzwyczajeni do odnoszenia zwrotów na pocztę, a dla Szwajcarów ważne są jak najmniej skomplikowane procesy odprawy celnej?

Pamiętaj, że szczególnie w najgorętszych okresach roku warto jest mieć alternatywne zabezpieczenie w postaci dodatkowego kuriera. Niejednokrotnie w przeszłości zdarzało się, że np. w okolicach Black Friday serwery pocztowe odmawiały posłuszeństwa. W przypadku współpracy z operatorem logistycznym wystarczy, że przestawisz sprzedaż na drugi kanał (dystrybutora), operator zaś zadba o bezpieczne dostarczenie na czas Twoich przesyłek za pomocą swojego funkcjonującego line-haula. W przypadku działania w pojedynkę takie rozwiązanie mogłoby zwyczajnie nie być możliwe, a utracona sprzedaż nigdy by nie wróciła. 

Cechy idealnie dobranego partnera logistycznego: 

  • posiada obiekt magazynowy lub gotowy jest go otworzyć w lokalizacji zgodnej z Twoimi celami;
  • posiada doświadczenie w obsłudze firm e-commerce i na bieżąco obsługuje firmy e-commerce;
  • posiada system WMS zoptymalizowany pod kątem e-commerce, moduł shippingowy zintegrowany z wieloma firmami kurierskimi;
  • ma możliwość organizacji line-hauli do hubów firm kurierskich w krajach docelowych;
  • jest aktywny na rynku e-commerce, współtworząc różnego rodzaju inicjatywy zmierzające do minimalizacji kosztów poprzez m.in. grupy zakupowe oraz integrujące środowisko e-commerce;
  • jest nastawiony na jakość i długookresową współpracę z Tobą.

 

Rozwiązania, które stosuje polski e-commerce w celu optymalizacji kosztów logistycznych:

 

  • line-haul do hubu firmy kurierskiej za granicą; 
  • w przypadku sprzedaży, także tradycyjnej (brick and mortar), dostawa do jednego z punktów, skąd kurier odbiera towar;
  • współpraca z operatorem i konsolidacja przesyłek z innymi firmami sprzedającymi na danym rynku;
  • udział w grupach zakupowych i stowarzyszeniach, np. działających w ramach klastra e-biznesu.

Line-haule

Logistyka w modelu cross-border oznacza konieczność jak najszybszego dostarczenia Twoich paczek do kurierów zwanych last-mile distributor, którzy często mają swoje centra dystrybucyjne rozrzucone po całej Europie. W przypadku prowadzenia biznesu międzynarodowego niezmiernie korzystne okazuje się posiadanie własnych line-hauli, czyli codziennych linii łączących magazyn Twojego operatora logistycznego z centrum dystrybucyjnym wybranego przez Ciebie dystrybutora.

Definicje

  1. D2D – dostawa Door to Door – do mieszkania konsumenta, tzw. home delivery.
  2. Lead-time – to czas realizacji zamówienia od momentu jego przekazania (przetransferowania do WMS) do kompletacji do momentu dostarczenia przesyłki do Twojego klienta.
  3. WMS – Warehouse Management System – system zarządzający pracą w magazynie, umożliwiający sprawną realizację zleceń i nadzór nad przechowywanym towarem. 
  4. Cut off time – godzina, do której Twoi klienci mogą składać zamówienia, by mogły być wysłane najbliższą możliwą wysyłką. Pamiętaj, aby sprawdzić czas transferu zamówień pomiędzy Twoim systemem a WMS operatora logistycznego, a także rozkład czasowy składanych zleceń, gdyż wielu klientów lubi składać zamówienia tuż przed zamknięciem okienka.
  5. Last-mile distributor – kurier, który zajmuje się doręczeniem paczek Twojego klienta na ostatnim odcinku: do paczkomatu, biura lub też do drzwi domu. 

 

Zapytaj, czy Twój operator logistyczny korzysta z efektu skali. Nawet...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy